خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

راهای درمان یبوست، شایع ترین بیماری کودکان

1391/7/21 0:26
نویسنده : خاله ی مهربون
1,086 بازدید
اشتراک گذاری

شاید برای مجردها یا متأهلینی که هنوز طعم عجیب بچه‌دار شدن را نچشیده‌اند، خنده‌دار باشد، ولی پدرها و مادرها می‌دانند که شل و سفت شدن مدفوع کودکان، چه موضوع مهم و پیچیده‌ای است. یبوست، یکی از اختلالات شایع دوران خردسالی است که هر چند وقت یک بار، به سراغ کودکان می‌آید و باعث ناراحتی و نگرانی والدین می‌شود که البته در بسیاری از موارد، هیچ مشکل جدی وجود ندارد و به‌سادگی قابل درمان است؛ به شرط این‌که علت ایجاد یبوست را خوب بشناسیم و راه‌های از بین بردن آن را بلد باشیم. 

درمان یبوست

 روزی سه بار یا هر سه روز یک بار؟


اجابت مزاج طبیعی، یکی از نشانه‌های سلامتی در کودکان است و یک کودک معمولی دو تا چهار ساله،به‌طور متوسط، یک بار در روز، به دفع نیاز دارد. اگر نگاهی به کتاب‌ها یا سایت‌های پزشکی انداخته باشید، حتما با این جمله معروف مواجه شده‌اید که برای کودکان بزرگ‌تر از چهار سال،  از سه بار دفع در روز تا سه بار دفع در هفته، طبیعی تلقی می‌شود. بنابراین، تعداد دفعاتی که کودک به دست‌شویی می‌رود، به‌تنهایی، اهمیت زیادی ندارد و نمی‌تواند بیانگر یبوست باشد. 

 زنگ خطر برای والدین به صدا درمی‌آید


همان‌طور که گفتیم، یبوست در بچه‌ها، معمولا علت جدی ندارد و به خاطر سبک زندگی نادرست، روش‌های تغذیه‌ای غلط، کم‌تحرکی و... ایجاد می‌شود که با تغییر این شرایط، وضعیت اجابت مزاج هم به شکل طبیعی بازمی‌گردد، اما اگر یبوست در کودکان، با نفخ شدید، اتساع شكم و عدم دفع گاز همراه باشد، به بررسی‌های بیش‌تر نیاز دارد. 

 دست‌شویی رفتن هم برای خودش آداب دارد! 


بچه‌هایی که دچار مشکل یبوست هستند، باید یاد بگیرند که چه‌طور عضلات خود را شل و سفت کنند تا حرکات روده‌شان بیش‌تر شود؛ البته اگر بالای سرش بایستید و از او بخواهید که عضلاتش را منقبض و منبسط کند، ممکن است از حرف‌هایتان سردرنیاورد. پس، به زبان ساده، برایش توضیح دهید که هر وقت احساس دفع داشت، فوری به دست‌شویی برود، یک نفس عمیق بکشد و شکمش را به داخل بکشد تا مدفوع، به‌آرامی خارج شود. 



با طبیعت، به جنگ یبوست برویم 

هلو

  •   آلو، یکی از بهترین درمان‌های یبوست در کودکان و بزرگسالان است؛ به‌خصوص اگر به‌صورت خیس کرده یا پخته شده استفاده شود.

روغن نارگیل

  •   مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یکی، دو ساعت قبل از غذا، به پاک‌سازی دستگاه گوارش کمک کرده و یبوست را درمان می‌کند.

خربزه

  •   شاید نشنیده باشید، اما یکی از میوه‌های خوب تابستانی که در پیش‌گیری و بهبود یبوست موثر است، خربزه است که سرشار از فیبر بوده و به هضم غذا هم کمک می‌کند.

انبه

  •   چهارمین پیشنهاد ما برای بهبود عملکرد روده‌ها، انبه است؛ به‌خصوص اگر در وعده صبحانه میل شود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)