خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 8 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

خانه تکانی بهاری در آشپزخانه را متفاوت کنید

1392/12/24 12:24
نویسنده : خاله ی مهربون
588 بازدید
اشتراک گذاری

امسال برای خانه تکانی آشپزخانه از دستورالعمل های زیر استفاده کنید ، درست است که آشپزخانه تمیز ضامن سلامتی شماست اما  این روش بر مبنای تغذیه سالم  پایه ریزی شده و شما را به سمت عادات تغذیه ای جدید می برد .

بهار پاک برای تغذیه پاک

وقتی وسایل آشپزخانه شما مرتب سر جای خود قرار گیرد و مواد غذایی در کابینت ها چیده شود، میتوانید مطمئن باشید که غذاهای روزانه شما سالم، خوب و تازه خواهد بود. تری والترز، نویسنده کتاب «غذای پاک» و «پاکیزگی را شروع کنید»، بر این باور است که برای ایجاد سبک زندگی سالم ابتدا باید وسایل منزل به صورت مرتب در جای مناسب قرار داده شوند.
او می گوید: «من ملکه پاکیزگی هستم. » و«مردم وقتی آشپزخانه مرا می بینند میگویند " مواد غذایی شما کجاست؟"» اشتباه نکنید، تری و خانواده اش خوب و کافی غذا می خورند؛ استراتژی او این است که مواد غذایی زیادی را برای پخت و پز در خانه انبار نمی کند. برای توضیح بیشتر استراتژی او، شما را به نکات زیر ارجاع می دهیم.

ظروف شیشه ای در آشپزخانه 

از ظروف شیشه ای استفاده کنید 

این وسایل را دور بریزید: جعبه های مقوایی، کیسه های سلفونی و همه¬ چیزهای پلاستیکی
این کارها را انجام دهید: از ظروف شیشه ای استفاده کنید. تری توضیح می دهد که: «مواد غذایی ضروری مانند مغزها، حبوبات، میوه¬های خشک و غلات سبوس دار را از فروشگاه خریداری کنید. خرید محصولات خشک به تناسب وزن شما هم کمک می کند.» « آنها را در ظروف شیشه ای نگهداری کنید. علاوه بر زیبایی ،استفاده از این ظروف باعث می شود که شما به راحتی محتویات داخل ظروف را ببینید، این کارهنگام درست کردن شام یا نوشتن لیست نیازمندی های غذایی روزانه برای شما مفید خواهد بود. برای پرهیز از تغییر رنگ و از بین رفتن مواد مغذی غذاها، آنها را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.»

 

مواد اولیه غذایی سالم ذخیره کنید

اینها را دور بریزید: غذاهای بسته بندی آماده
این کارها را انجام دهید: یخچالتان را از مواد غذایی سالم پر کنید. تری می گوید: « ذخیره کردن مواد غذایی سالم باعث می شود وقتی با کمبود زمان مواجه می شوید غذای مناسب و سالم برای خوردن داشته باشید. یک دنیای ایده آل دنیایی است که در آن همه خودشان غذا می پزند اما میدانم که این کار همیشه ممکن نیست بنابراین می توانید بعضی چیزها را از قبل آماده کنید تا در وقت صرفه جویی کنید مثل گوشت، برخی سبزیجات و ...

 

اسموتی سبز

مصرف میان وعده های تازه

اینها را دور بریزید: قوطی های لیموناد و بطری های نوشیدنی
این کارها را انجام دهید: من اسموتی هایی با میوه های تازه تهیه می کنم و از پودر سبزیجات و قرص های مکمل هم استفاد ه می کنم ، چرا که اکثر ما تغذیه کاملی نداریم و این راه خوبی برای رساندن مواد مغذی به بدن است .

 

میوه ها و سبزیجات تازه

دقت در انتخاب مواد غذایی

اینها را دور بریزید: میوه های و سبزیجات مانده و خارج از فصل
این کارها را انجام دهید: مواد غذایی تازه¬ همان فصل را مصرف کنید. تری توضیح می¬دهد: «غذاهای تازه علاوه بر اینکه دارای طعم و مزه خوبی است، ماندگاری بهتری هم دارند به خاطر اینکه کمتر در سردخانه و کامیونها مانده است. میوه ها و سبزیجات گازی منتشر می کنند که باعث رسیدن و پختن آنها می شود بنابراین آنها را در کیسه های مخصوص در یخچال قرار دهید تا سالم بمانند. پلاستیک ها مواد مغذی موجود در غذاهای خام را از خودشان عبور می دهند بنابراین بهتر است از ظروف شیشه ای برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید.»

spring-clean-eating-9

تغییر عادات غذایی در وعده شام

اینها را دور بریزید: مواد غذایی کنسروی و فریزشده آماده
این کارها را انجام دهید: وعده های غذایی را از قبل تهیه کنید. تری می گوید: «به ندرت پیش می آید که یک وعده غذایی کامل را یکباره تهیه کنم. به جای این کار ابتدا می بینم که چه مواد اولیه ای در خانه دارم و آنگاه فکر می کنم که چه چیزی می توانم به آن بیافزایم. مثلاً غذایی که من در روز یکشنبه پخته ام ممکن است پروتئین و سبزی زیادی داشته باشد یا بخشی از غذای فریزشده باشد که با آن سوپ درست کرده ام. تهیه هر دو دسته غذای توضیح داده شده، هم در وقت صرفه جویی میکند هم نیاز به تلاش کمتری دارد.»

ادویه ها در آشپزخانه

نقش ادویه ها در سلامتی

اینها را دور بریزید: ادویه های مانده و تاریخ مصرف گذشته
این کارها را انجام دهید: تری می گوید: «یک چاشنی با کیفیت ساده ترین روش برای طعم دار کردن غذا است. من تمام ادویه هایم را در ظرفهای شیشه ای میریزم و سالی یک بار آنها را با ادویه های تازه جایگزین می کنم. توجه داشته باشید که آنها پس از مدتی مواد مغذی خود را از دست می دهند و در نتیجه طعم و ارزش غذایی آنها پایین می آید.»

spring-clean-eating-1

ذخیره کردن مواد غذایی سالم

وقتی شما یک غذای سالم و خانگی تهیه می کنید میتوانید با اطمینان باقی مانده آن غذا را برای چند روز آینده در فریزر نگهداری کنید. تری توصیه میکند که برای فریزکردن، آنها را در ظروف شیشه ای که درپوش پلاستیکی دارند قرار دهید. تری می گوید:« با مرتب قرار دادن ظرفها در فریزرمیتوانید به راحتی ببینید که در هر ظرفی چه غذایی قرار دارد. همچنین شما میتوانید غذاهای خشک حساس مانند نخود و بادام را داخل چنین ظروفی بریزید و در فریزر نگهداری نمایید.» تری همچنین از طرفداران بزرگ استفاده از غذاهای فریزشده برای وعده ناهار است. او با این کار کمتر از غذاهای فرآوری شده و آماده استفاده می کند. تری غذای مدرسه فرزندانش را داخل ظروف شیشه ای قرار می دهد یا یک ساندویچ که دورش کاغذ پیچیده است برای آنها درست می کند.

با ابزارهای کمی در آشپزخانه کارهای زیادی انجام دهید

اینها را دور بریزید: ابزارهای آشپزی که فقط برای یک کار استفاده می شوند
این کارها را انجام دهید: تعداد انگشت شماری از ابزارهای آشپزخانه داشته باشید. تری می گوید: «هر آشپز ماهری تنها به یک چاقوی تیز، یک کفگیر چوبی، یک تخته برش بزرگ، یک کتری، یک اجاق، یک ظرف خوراک پزی شیشه ای و یک مخلوط کن نیاز دارد. هرچه بی نظمی و شلوغی محیط کمتر باشد یعنی خلاقیت بیشتر است و یک چینش خوب و اساسی برای همیشه خواهد ماند.»

spring-clean-eating-8

شناسایی ضروریات تغذیه

اگر شما برای خرید مواد غذایی سردرگم و بی برنامه هستید، تری برای شما توصیه هایی در قالب رویکرد حداقلی دارد. او می گوید: «چند چیز مهم که من همیشه در منزل دارم شامل حبوبات خشک، کنسرو لوبیا، غلات کامل، تنقلات و دانه های خوراکی است. من مواد غذایی که تازه و خوش طعم باشند را می خرم و سپس هر چه که برای غذا درست کردن نیاز باشد تهیه میکنم. " به عبارت دیگر مواد غذایی خشک را همیشه داشته باشید و هر موقع که نیاز شد برای خرید برخی موارد خاص به فروشگاه بروید.
یک روش متفاوت برای خرید یعنی یک روش متفاوت برای غذا درست کردن. تری این روش را پیشنهاد میکند:« من یک لیست طولانی برای خرید نمی نویسم. این درست نیست که بگوییم، "من چه غذایی می خواهم بپزم؟"، بلکه باید گفت، "من چه غذایی می توانم درست کنم؟" سعی میکنم به صورت هفتگی مواد اصلی را برای خرید را مشخص کنم تا موارد غیرضروری در لیست خرید قرار نگیرد. این کار باعث می شود تا انرژی خود را صرف مسائل جدید و مفید کنم.»

حذف و اضافه در آشپزخانه

هنگام بهار برنامه غذایی خود را تغییر دهید. تری معتقد است که این تنها نقطه شروع کار می باشد. او می گوید: « شما این توانایی را دارید که به تدریج عادات غذایی خود را تغییر دهید. به هر چیزی اجازه تغییر و تحول را بدهید: تغییر در طعم و ذائقه، تغییر در شیوه هضم غذا، تغییر برنامه غذایی، تغییر عادات غذایی و سبک زندگی. »
تری پیشنهاد می کند که هر هفته یک غذای جدید را امتحان کنید. او می گوید: « غلات و حبوبات جدیدی را انتخاب کنید و نحوه غذا درست کردن با آن و شیوه نگهداری آن را یاد بگیرید. اگر طعم آن را دوست داشتید میتوانید به مقدار زیادی از آن تهیه و ذخیره کنید. در یک سال شما با 52 غذای جدید آشنا می شوید. بنابراین موارد غیر ضروری را از آشپزخانه خود دور بریزید و همچنین به برنامه غذایی خود انواع مختلف غذاها را اضافه کنید. »

سال نو خوبی داشته باشید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)