خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 5 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

در عيد به كودكان چه غذاهايي بدهيم؟

1393/1/17 3:35
نویسنده : خاله ی مهربون
1,002 بازدید
اشتراک گذاری
همه بچه‌ها عيد نوروز را با خوراكي‌هاي خوشمزه و رنگارنگي كه در هر خانه‌ روي ميزهاي پذيرايي چيده مي‌شود، مي‌شناسند. فقط بايد يادمان باشد چه غذايي را به كودكان بدهيم تا براي‌شان مشكل ساز نشود
 
بچه‌ها عاشق شيريني‌، شكلات ‌و آجيل‌هاي جور واجوري هستند كه در ايام عيد همه جا به آن‌ها تعارف مي‌شود اما يكي از اتفاقاتي كه خيلي از والدين شاهد آن هستند، زياده‌روي بچه‌ها در مصرف اين خوردني‌هاي خوشمزه است، تا جايي كه باعث دردسرهاي كوچك و بزرگ زيادي براي بزرگ‌ترها در ايام نوروز مي‌شود. براي اينكه فرزند شما بهترين تغذيه را در ايام عيد داشته باشد، توصيه مي‌كنيم اين توصيه‌ها را تا آخر بخوانيد.





خوب‌ و بدهاي غذايي را بشناسيد
اگر نظم غذايي كودكان را همانند روزهاي غيرتعطيل حفظ كنيد مهم‌ترين گام را در حفظ سلامت تغذيه آن‌ها در ايام نوروز برداشته‌ايد. حالا وقت آن مي‌رسد كه از بين خوردني‌هاي نوروزي بهترين‌ها و سالم‌ترين‌ها را براي فرزند دلبندتان انتخاب كنيد.
 به‌عنوان يك اصل اين نكته را درنظر داشته باشيد كه هيچ نوع خوراكي را نبايد به‌طور كامل براي فرزندتان ممنوع كنيد بلكه بهتر است اگر چند نوع خوردني را براي كودك‌تان مضر مي‌دانيد، مصرف آن را محدود كنيد. ممنوع كردن كامل يك ماده خوراكي براي بچه‌ها باعث اشتياق و حرص بيشتر آن‌ها به خوردن مي‌شود و نتيجه معكوس خواهيد گرفت.



چگونه  به كودك غذا بدهيم؟
بچه‌ها در تعطيلات عيد برنامه روزانه مشخص و منظمي ندارند، ‌يعني به‌اصطلاح نه‌خواب‌شان سر جايش است، نه خوراك‌شان. همين موضوع باعث بدغذايي و چاقي آن‌ها در اين ايام مي‌شود. براي اينكه مراقب تغذيه كودك‌تان در اين ايام باشيد، قبل از هر چيز بايد برنامه روزانه او را منظم كنيد. براي اين كار:
 برنامه صبحانه را حفظ كنيد. البته ابتدا بايد ترتيبي بدهيد كه فرزندتان صبح‌ها خيلي ديرتر از معمول بيدار نشود.
 صبحانه كاملي به كودك‌تان بدهيد. به اين ترتيب او تا ظهر سير مي‌ماند و به‌دنبال سير كردن خودش با هله هوله نمي‌رود.
 وعده‌هاي ديگر غذايي را هم سر موقع به كودك بدهيد. اين وعده‌ها شامل ناهار، يك عصرانه سبك و شام هستند.





كودك شما هم عاشق پاستيل است؟
پاستيل‌هاي جديد كه اين روزها در شكل‌ها و رنگ‌هاي مختلف در بازار پيدا مي‌شوند، نه‌تنها براي بچه‌ها بلكه براي بزرگ‌ترها هم وسوسه‌انگيزند! براي همين است كه راه‌شان را به سمت ميزهاي پذيرايي ما باز كرده‌اند. اما بد نيست بدانيد همين رنگ‌هاي جذاب و وسوسه‌انگيز همگي رنگ‌هاي مصنوعي افزودني هستند و باعث ايجاد حساسيت و بي‌قراري در بچه‌ها مي‌شوند. ضمن اينكه مشكل هميشگي خوراكي‌هاي شيرين و دشمني‌آنها با دندان باز هم سر جايش باقي است. بنابر اين پاستيل هم از آن دست خوراكي‌هايي است كه بايد مصرفش براي بچه‌ها تا حد امكان محدود شود.



با چيپس و پفك چه كنيم؟
همين كه در ماشين نشستيد و قصد مسافرت كرديد، دل‌تان مي‌خواهد شروع كنيد به خوردن! بچه‌ها هم از اين قاعده مستثنا نيستند. بنابر‌اين يك ساعت بعد از شروع مسافرت مي‌بينيد كه همه خانواده در حال خوردن چيپس، پفك و اسنك‌هاي شور و تند ديگري‌ هستند كه با خود به‌عنوان آذوقه و تنقلات مسافرت برداشته‌اند اما دست‌ نگهداريد! دور اين خوراكي‌هاي خطرناك را خط بكشيد. خوردن چيپس، پفك و اسنك‌هاي شور ديگر علاوه بر آن‌كه به‌شدت باعث چاقي كودكان مي‌شود، باعث مي‌شود تا آن‌ها در آينده دچار خطرات زيادي از جمله بيماري ديابت و فشار خون شوند. پس بهتر است براي طول راه با خودتان خشكبار، ميوه و آجيل خام برداريد.





آجيل خوب چه شكلي است؟
يكي از خوردني‌هاي بسيار محبوب بچه‌ها در ايام عيد، آجيل است. متاسفانه اغلب آجيل‌هاي عيد آجيل بوداده و شور هستند؛ درحالي‌كه آجيل خام و بونداده چه براي بچه‌ها چه براي بزرگ‌ترها گزينه بسيار مناسب‌تري است. بنابر‌اين سعي كنيد بيشتر آجيل خام براي فرزندتان تهيه كنيد و مغزهاي مفيدي مانند پسته، بادام، گردو و فندق را به شكل خام به كودك‌تان تعارف كنيد. شما مي‌توانيد خشكبار مفيد ديگر مثل برگه ميوه‌ها، ميوه‌هاي خشك مانند انجير، توت، نخودچي و كشمش را هم به مغزها اضافه كنيد.
همچنين بهتر است آجيلي كه به فرزندتان مي‌دهيد، بدون تخمه باشد. مصرف زياد تخمه براي بچه‌ها باعث مشكلات گوارشي مانند دل درد، نفخ شكم و يبوست مي‌شود. به‌ويژه آنكه بچه‌هاي كوچك‌تر بنا به يك عادت نادرست و به دليل اينكه نمي‌توانند پوست تخمه را بگيرند آن را با پوست مي‌خورند و همين، وضع را بدتر مي‌كند.



با شيريني چه كنيم؟
اصولا چون بچه‌ها عاشق شيريني هستند توقع اين‌كه از خوردن آن دست بكشند، انتظار بيهوده‌اي است. به جاي اين كار، شما بايد سعي كنيد شيريني‌هاي سالم‌تري را در دسترس كودكان قرار دهيد. براي اين منظور يكي از بهترين راه‌ها اين است كه شيريني عيد را خودتان در منزل تهيه كنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد از روغن‌هاي سالم‌تر، شكر كمتر و مواداوليه مرغوب‌تر استفاده كنيد. در ضمن مصرف ميوه‌ها و لبنيات نبايد در تعطيلات عيد از برنامه غذايي كودكان حذف شود. شما مي‌توانيد از علاقه فرزندتان به شيريني استفاده كرده و به او بگوييد اگر يك سيب بخورد به او اجازه مي‌دهيد كه شيريني هم بخورد يا شيريني‌ها را به ميزان متعادل همراه با شير به آن‌ها تعارف كنيد. همچنين يادتان نرود كه تعطيلات عيد و دير خوابيدن بچه‌ها بهانه موجهي براي مسواك نزدن آن‌ها نيست؛ پس مسواك را فراموش نكنيد.



شكلات، بله يا نه؟
شكلات هم در بين خوراكي‌هاي عيد از پرطرفدارهاست اما متاسفانه سالم نيست. مصرف بيش از حد شكلات به‌دليل كافئين موجود در آن باعث بي‌قراري كودكان مي‌شود. چربي زياد شكلات كودكان را چاق مي‌كند و مصرف زياد آن موجب پوسيدگي دندان بچه‌ها مي‌شود. بنابر اين شكلات يكي از خوردني‌هايي است كه بايد مصرف آن را براي كودكان محدود كنيد. 





شام تعطيلات نوروز 
صرف شام در بيرون از منزل، يكي از تفريحات خانوادگي و فاميلي در روزهاي تعطيل و به‌ويژه در سفر است. معمولا هم در چنين مواقعي خانواده‌ها سر از فست‌فود فروشي‌ها در مي‌آورند اما فست‌فودها هم از آن غذاهايي هستند كه فقط هر‌از گاهي و آن هم با بعضي شرط و شروط خوردن‌شان براي بچه‌ها مجاز است. اصولا دادن نوشابه، سيب‌زميني سرخ كرده و فست فود به بچه‌هاي زير 3 سال ممنوع است. براي بچه‌هاي بزرگ‌تر هم بهتر است مصرف نوشابه‌هاي گازدار را ممنوع كنيد‌ زيرا اين نوشابه‌ها به‌دليل داشتن كافئين، رنگ و مواد نگهدارنده باعث بي‌قراري و ايجاد آلرژي در كودكان مي‌شوند. از طرف ديگر، قند بيش‌از‌حد‌ي كه در اين نوشابه‌ها وجود دارد زمينه چاقي كودكان را بيش از پيش فراهم مي‌كند. بنابر‌اين سعي كنيد موارد سر زدن به فست‌فود فروشي‌ها را كم كنيد. در ضمن در خود اين مكان‌ها هم مي‌توانيد غذاهاي نسبتا سالم‌تر را انتخاب كنيد. مثلا غذاهاي كباب‌شده سالم‌تر از پيتزا و غذاهاي سرخ‌شده و سوخاري هستند. 

منبع : مجله سیب سبز
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)