خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 3 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

بـوي عيـدي بـوي لبـاس

1393/1/17 3:33
نویسنده : خاله ی مهربون
277 بازدید
اشتراک گذاری

لباس خريدن براي بچه‌ها با لباس خريدن براي بزرگسالان تفاوت زيادي دارد. بچه‌ها مثل شما نيستند كه بتوانيد هر لباس شيكي براي آن‌ها بخريد به هواي اين‌كه حتما در آن راحت خواهند بود و تحملش مي‌كنند. تحمل بچه‌ها به اندازه شما نيست به همين دليل زيبايي لباس، آخرين فاكتور انتخاب آن است. قبل از اين‌كه به زيبايي لباسي كه براي فرزندتان مي‌خريد توجه كنيد، بايد نكات سلامت آن را درنظر بگيريد. راهنماي شهرزاد به شما كمك خواهد كرد.

صفر تا 6 ماه
  •  به خاطر پوست حساس و لطيف بچه‌ها در اين سن، بايد به جنس لباس دقت كنيد. لباس نوزادان بايد حتما نخي باشد و ايجاد حساسيت نكند.
  •  زياد در بند قيمت پايين لباس نباشيد. اين تنها سني است كه به دليل سلامت كودك حتما بايد براي بچه، لباس با جنس خوب بخريد. براي خريد لباس بچه خوب هم ناچاريد هزينه بالايي بپردازيد.
  •  لباس نوزاد نبايد دكمه، زيپ يا اضافاتي داشته باشد كه باعث آزار بچه شود. قبل از خريد راحتي، درزهاي لباس را هم چك كنيد. دكمه‌هاي لباس نوزاد بايد چفتي و ظريف باشند.
  •  لباس نوزاد بايد به اندازه كافي دكمه داشته باشد تا بتوانيد آن را به راحتي به تن او بپوشانيد يا درآوريد. لباس‌هايي كه جلوي آن‌ها دكمه دارد بهتر از لباس‌هايي است كه دكمه آن‌ها پشت لباس است.
  •  لباس نوزاد نبايد به تن او بچسبد. لباس چسبان يا شلوار تنگ، نوزاد را اذيت مي‌كند. يقه، كشباف‌‌هاي سردست يا مچ پاي نوزاد نبايد تنگ باشد.
  •  لباس نوزاد را مناسب فصل انتخاب كنيد. لباس گرم بچه را مريض خواهد كرد. پزشكان مي‌گويند لباس نوزاد بايد فقط يك لايه از لباسي كه شما مي‌پوشيد بيشتر باشد. بهتر است حتما به نوزاد زيرپوش بپوشانيد تا هم گرم بماند و هم دكمه لباس رويي، او را آزار ندهد.
  •  اگر فرزند اول‌تان است و هنوز در آغوش گرفتن نوزاد براي‌تان سخت است، بهتر است بادي يا لباس‌هايي را انتخاب كنيد كه زير آنها دكمه داشته باشد تا با بغل كردن، لباس نوزاد به هم نريزيد.
  •  براي اين فصل بايد براي نوزاد يك لباس زير نيمه گرم و يك لباس روي گرم انتخاب كنيد. به يك پتو كه نوزاد را موقع بيرون بردن در آن بپيچيد هم نياز داريد. كلاه را فراموش نكنيد. در روزهاي نوروز هنوز سرما وجود دارد.


6 ما تا یک سال
شيريني كودك شما در اين سن به اوج مي‌رسد. بچه‌ها در اين سن تازه ياد گرفته‌اند بخندند و خودشان را براي شما مامان و باباها لوس كنند. با انتخاب لباس مناسب مي‌توانيد از زيبايي فرزندتان لذت ببريد.
  •  بچه در اين سن مي‌تواند شيطاني كند. دست و پايش را تكان دهد و چهاردست و پا برود. به همين دليل براي او بايد لباس راحت بخريد. لباسي كه به اندازه كافي گشاد باشد تا كودك در آن مشكلي با تكان‌خوردن نداشته باشد. سعي كنيد شلوار يا دامن كودك شما به جاي دكمه و كمر، كش داشته باشد تا بچه در آن راحت باشد.
  •  بچه‌ها در اين سن به غذا خوردن مي‌افتند و معمولا لباس‌هاي‌شان را كثيف مي‌كنند. جنس‌هايي را انتخاب كنيد كه به راحتي در ماشين لباسشويي شسته مي‌شوند و لكه بري آن‌ها آسان است. بايد رنگ لباس رويي را طوري انتخاب كنيد كه زياد كثيفي را نشان ندهد. اگر قرار است كودك غذا بخورد حتما روي لباس پيشبند ببنديد.
  •  بچه‌ها در اين سن به چهاردست و پا راه رفتن مي‌افتند. به همين دليل لباس‌هايي براي آنها انتخاب كنيد تا روي زانوهاي‌شان پوشيده باشد و در عين حال زبر نباشد تا پاي بچه موقع حركت آسيب نبيند.
  •  در اين سن كودكان به رنگ‌هاي شاد مثل قرمز واكنش نشان مي‌دهند. زياد در قيد و بند اين‌كه رنگ به او مي‌آيد يا نه نباشيد. سعي كنيد رنگ لباس بچه شاد و طرح‌هاي رنگي داشته باشد.



یک تا 2 سال
بچه‌ها در اين سن ديگر راه افتاده‌اند. براي خريد لباس براي آنها بايد به اين موضوعات توجه كنيد.
  •  بچه‌ها در اين سن معمولا لباس‌هاي‌شان را كثيف مي‌كنند. بنابراين بهتر است لباس‌هاي گران مهماني را فقط در موارد خاص تن او كنيد و براي مناسبت‌هاي معمولي از لباس با رنگ‌هايي استفاده كنيد كه ديرتر كثيف مي‌شوند. بچه‌ها حتي ممكن است زمين بخورند و لباس‌هاي‌شان را پاره كنند. بنابر اين اشكالي ندارد اگر از لباس‌هاي ارزان قيمت‌تر براي اين سن استفاده كنيد.
  •  رشد بچه‌ها در اين سن خيلي زياد است. بهتر است لباس‌هايي انتخاب كنيد كه با استفاده از بند يا سگك قابليت تغيير اندازه داشته باشد. لباس سرهمي يا سارافون بهترين لباس براي اين سن است. هم اندازه آن تنظيم مي‌شود و هم به راحتي از تن بچه در نمي‌آيد و به هم نمي‌خورد.
  •  بچه‌ها از لباس‌هايي كه تكه‌هاي خاص مثل دكمه‌هاي رنگي يا تكه‌دوزي‌هاي برجسته دارند، بيشتر خوش‌شان مي‌آيد. آن‌ها براي او، مهم‌تر از مدل لباس هستند. بايد در لباس نكته‌اي باشد كه بچه‌ها دوست داشته باشند آن را كشف كنند.



2 تا 5 سال
بچه‌ها در اين سن لباس‌هاي‌شان را مي‌شناسند و به آن واكنش نشان مي‌دهند. بهتر است در انتخاب لباس براي بچه‌ها در اين سن از خود آن‌ها كمك بگيريد.
  •  خيلي از بچه‌ها دوست دارند خودشان لباس‌هاي‌شان را بپوشند و درآورند. بهتر است به آن‌ها اجازه اين كار را بدهيد تا حس مستقل بودن و اعتماد به نفس پيدا كنند.
  •  همينطور كه كودك بزرگ‌تر مي‌شود مي‌توانيد لباس سخت‌تري براي او انتخاب كنيد تا براي پوشيدن آن شوق و ذوق داشته باشد. مثلا لباس‌هايي كه دكمه يا زيپ دارند براي بچه بخريد و اجازه دهيد خودش آن را ببندد.
  •  لباس‌هاي رنگي در اين سن هم بين بچه‌ها طرفدار دارند. مي‌توانيد اجازه دهيد بچه‌ها در اين سن خودشان لباس‌شان را انتخاب كنند. البته بچه‌ها توانايي تشخيص لباس خوب و بد را ندارند. مي‌توانيد بين چند لباسي كه در مغازه هست 2، 3 تا از آن را انتخاب كنيد و انتخاب نهايي را به‌عهده كودك بگذاريد.
  •  مخصوصا شلوار بچه‌ها در اين سن نبايد رنگ روشني داشته باشد. چون بچه‌ها بازي مي‌كنند و بعد از هر بار پوشاندن شلوار به او مجبوريد لباسش را بشوييد.



5 سال به بالا
بچه‌هاي 5 ساله و بزرگ‌تر در واقع ديگر بچه نيستند. آدم بزرگ‌هاي كوچولويي هستند كه مي‌توانند خودشان براي چيزهاي مختلفي از جمله لباس‌پوشيدن تصميم بگيرند. انتخاب سلامت و جنس لباس را خودتان به عده بگيريد اما انتخاب طرح و رنگ را به‌عهده كودك بگذاريد.

  •  شايد سليقه شما با سليقه كودك‌تان يكي نباشد. نبايد نظر خود را به كودك تحميل كنيد چون در اين صورت هميشه با پوشاندن آن لباس به بچه مشكل خواهيد داشت. بگذاريد كودك خودش رنگ و مدل لباسش را انتخاب كند. اگر با آن موافق نيستيد مي‌توانيد براي او دلايل‌تان را توضيح دهيد.
  •  بچه‌ها در اين سن دوست دارند شبيه پدر و مادرهاي‌شان لباس بپوشند. مي‌توانيد براي مهماني بردن آنها از اين لباس‌ها استفاده كنيد.
  •  لباس‌هايي براي اين سن انتخاب كنيد كه كودك بتواند به تنهايي آن را بپوشد و از تن درآورد.
  •  مي‌توانيد براي خريد لباس براي اين سن كمتر به جنس لباس توجه كنيد. لباس‌هايي كه كمي پلاستيك دارند هم پوست كودك شما را اذيت نخواهد كرد. فقط بايد حتما زير لباس‌هايش يك زيرپوش نخي يا پنبه‌اي به او بپوشانيد.
  •  بهتر است لباس كودك شما، مخصوصا لباس‌هاي بازي، جيب زياد داشته باشد. بچه‌ها دوست دارند وسيله‌هاي‌شان را با خودشان اين‌ور و آن‌ور ببرند. براي دختر كوچولوها هم يك كيف دستي بخريد تا بتواند وسايلش را در آن بگذارد.



همراه های همیشگی
اگر عيد هنوز سرد بود، بچه‌هاي كوچك‌تر براي بيرون رفتن به كلاه نياز دارند. البته كلاه‌هاي بافتني مخصوص زمستان هستند. يك كلاه پارچه‌اي براي اين فصل از همه مناسب‌تر است. اگر فرزند شما راحت سرما مي‌خورد يك شال نخي هم به لباس‌هاي او اضافه كنيد. هم لباس‌هاي كودك زيباتر مي‌شود و امكان هماهنگ كردن بيشتري خواهيد داشت هم گرم مي‌ماند. يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي لباس بچه، جوراب‌هاي اوست. جوراب كودك بايد نخي باشد تا حساسيت ايجاد نكند. به اندازه جوراب هم بايد دقت كنيد. اگر جوراب گشاد باشد در كفش جابه‌جا مي‌شود و كودك را آزار خواهد داد و اگر فرزندتان دختر است و دامن مي‌پوشد بهتر است به جاي جوراب از جوراب‌شلواري استفاده كنيد؛ هم زيباتر است و هم دخترتان گرم‌تر مي‌ماند. ساق هم براي همراهي با دامن انتخاب خوبي است. يادتان باشد، يك گل‌سر زيبا، قشنگي و هماهنگي لباس دختربچه‌ها را چند برابر خواهد كرد. قيمت گل‌سر زياد نيست. مي‌توانيد به راحتي چند گل‌سر زيبا براي دخترتان بخريد و با لباس‌هاي مختلف به موهايش بزنيد. معمولا دختربچه‌ها از زيورآلات خوش‌شان مي‌آيد. مي‌توانيد چند نمونه از آن‌ها را به سليقه خود كودك بخريد تا بتواند با لباس‌هايش همراه كند.



لباس‌هاي مناسب خواب
غير از لباسي كه براي بيرون بردن كودك مي‌خريد بايد براي لباسي كه در خانه و موقع خواب مي‌پوشد هم فكر كنيد. لباس خواب كودك بايد حتما جنسي نخي داشته باشد تا بچه در آن راحت بخوابد و عرق نكند. بهتر است اين لباس‌ها رنگ روشن داشته باشند تا به محض كثيف شدن خودش را نشان دهد و شما را ياد شستن آن بيندازد. اما لباسي كه كودك موقع برگشتن به خانه و موقع بازي تن مي‌كند بهتر است كمي شادتر و رنگي‌تر باشد. اين لباس‌ها در عين حال بايد خيلي راحت باشند و اگر فرزند شما نوزاد نيست، تا جايي كه ممكن است بايد لباسي كه برايش مي‌خريد دكمه نداشته باشد. شلوارهايي كه كمر آنها كش است براي لباس خانه مناسب‌ترين شلوارها هستند.



پاپوش‌هايي براي نوروز
انتخاب كفش براي بچه‌ها كار راحتي نيست. بچه‌ها به راحتي نمي‌فهمند چه كفشي اندازه پاي آن‌هاست و چه كفشي نيست. اين وظيفه شماست كه تشخيص دهيد چه كفشي براي فرزندتان مناسب است.

  • براي نوزادان: نوزادان راه نمي‌روند بنابراين كفش براي آن‌ها فقط نقش گرم نگهدارنده پا و زيباتر كردن لباس آن‌ها را دارد. معمولا ين كفش‌ها پارچه‌اي هستند و اندازه مناسب آنها را به راحتي مي‌توانيد حدس بزنيد. بهتر است كفشي كه از پاي نوزاد كمي بزرگتر است انتخاب كنيد تا وقتي به راه رفتن نيفتاده بتوانيد از آن استفاده كنيد. حتي اگر تيپ و قيافه خيلي براي‌تان مهم نيست، مي‌توانيد به جاي كفش، يك جوراب ضخيم پاي آنها كنيد.
وقتي كودك نوپا است: انتخاب كفش در اين مرحله خيلي مهم است. درست است كه كودك به راه رفتن افتاده اما استخوان‌هاي پاي او نرم است. بايد كفش مناسبي براي اين سن كودك بخريد تا پاي او آسيب نبيند. بهتر است اين كفش‌ها كمي ساق داشته و از نظر پزشكي تائيد شده باشند.
  • براي خردسالان: وقتي كودك به سني مي‌رسد كه مي‌تواند كفش‌اش را انتخاب كند درست مثل انتخاب لباس بايد به او حق انتخاب دهيد و بگذاريد خودش كفش‌اش را انتخاب كند. اگر كودك شما دوست دارد خودش كفش‌هايش را بپوشد بهتر است براي او كفش چسبي بخريد نه بندي. بستن بند كفش براي بچه‌ها كار سختي است. مخصوصا اگر كودك مدرسه مي‌رود بايد بتواند تنهايي كفش‌اش را بپوشد چون شما در مدرسه نيستيد و اگر فرزندتان كفش‌اش را از پا درآورد با پوشيدن دوباره آن مشكل خواهد داشت.
  • اندازه درست كفش: وقتي كودك كفش را پوشيد از او بخواهيد راه برود و بپرسيد در كفش راحت هست يا نه. معمولا تشخيص اين راحتي براي بچه‌هاي كوچك، سخت است. مي‌توانيد 2 اندازه از يك كفش را پاي بچه كنيد و از او بخواهيد اين دو را با هم مقايسه كند. يك راه ديگر كه بيشتر والدين آن را ترجيح مي‌دهند لمس انگشتان پاي كودك در كفش است. بعد از اين‌كه كودك كفش را پوشيد با انگشتان‌تان از روي كفش پنجه پاي كودك را لمس كنيد و از او بخواهد انگشتان پايش را تكان دهد. پنجه پاي كودك در كفش بايد به راحتي حركت كند. براي تشخيص گشادي كفش بايد انگشت‌تان را از پشت وارد كفش كنيد. اگر به راحتي انگشت وارد كفش شد، يعني كفش براي كودك شما بزرگ است. فراموش نكنيد كه كفش كودك بايد حتما سبك و انعطاف پذير باشد.
منبع : مجله شهرزاد
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)