خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

درمان گیاهی بیماری های کودکان

1393/2/1 20:51
نویسنده : خاله ی مهربون
779 بازدید
اشتراک گذاری

بهترین درمان های طبیعی برای کودکان

ما در این‎جا برخی از درمان‎های طبیعی که به شکل واقعی برای کودکان مؤثر هستند و همین طور آن‎هایی را که هرگز نباید امتحان کنید شرح می‎دهیم:

مشکل: کولیک

راه حل طبیعی: بابونه

چگونه کار می‎کند؟ بابونه اسپاسم‎های روده را آرام کرده و یک حالت روانی آرام نیز در فرد مصرف کننده به وجود می‎آورد. در واقع برخی از پژوهش‎ها نشان داده‎اند که مواد شیمیایی فعال موجود در بابونه، بر مغز همان اثر را دارند که یک آرامبخش خفیف دارد؛ اما در عوض این گیاه عوارض جانبی آرامبخش‎ها را ندارد.

برای درست کردن چای بابونه این گیاه را به مدت 5 دقیقه دم کنید، سپس اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود. سپس 30 تا 60 میلی‎لیتر از آن را داخل شیشه شیر نوزادتان بریزید.
شواهد: از این گیاه در طب سنتی 100 ساله برای درمان قولنج و کولیک استفاده می‎شده و پژوهش‎ها امروزی نیز اثر بخشی آن را تأیید کرده‎اند. در یک مطالعه ایتالیایی بر نوزادان کولیکی تغذیه شونده از شیر مادر، استفاده به اندازه از چای بابونه زمان گریه را در 85% از نوزادان که از این چای استفاده کرده بودند کاهش داد.

این نکته نادر را نیز به یاد داشته باشید که ممکن است نوزادان 6 ماهه یا بزرگتر به چای یک گیاه که بسیار شبیه به بابونه است و ممکن است با آن اشتباه گرفته شود، حساسیت دارند و دچار جوش‎های ریز پوستی می‎شوند؛ پس اگر متوجه راش‎های پوستی شدید، دادن چای بابونه به نوزادتان را متوقف کنید.


مشکل: قند خون بالا

راه حل طبیعی: دارچین

چگونه کار می‎کند؟ دارچین دارای یک ترکیب فعال است که مستقیم روی سلول‎ها کار می‎کند و به آن‎ها اجازه می‎دهد قند را داخل بیاورند، در نتیجه قند خون پایین می‎آید. اما از آن‎جا که پژوهش‎ها در این زمینه به نسبت جدید هستند، دانشمندان هنوز در حال مطالعه‎اند تا مکانیسم اثر دارچین را کشف کنند و متوجه شوند که این گیاه به طور دقیق چگونه قند خون را پایین می‎آورد.

شواهد: مطالعات انجام شده روی افراد بزرگسال نشان می‎دهند که دارچین زمانی که به غذاها یا نوشیدنی‎ها اضافه شود می‎تواند قند خون را پایین بیاورد. در یک مطالعه انجام شده روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، زمانی که این افراد روزانه ½ قاشق چای‎خوری تا 2.5 قاشق چای‎خوری دارچین مصرف کردند، قند خون به طور قابل توجهی کاهش یافت.

به خاطر داشته باشید که دارچین تنها باید به عنوان یک مکمل غذایی و ادویه در رژیم غذایی کودک وارد شود و نباید سبک کلی رژیم غذایی کودک را تغییر دهد. می‎توانید دارچین را روی کورن فلکس صبحانه او بپاشید و هم‎زمان میزان مصرف شکر را نیز کاهش دهید.


مشکل: رفلاکس

راه حل طبیعی: جویدن آدامس

چگونه کار می‎کند؟ جویدن آدامس جریان بزاق را تحریک می‎کند و سبب می‎شود کودکان بیشتر بزاق‎شان را فرو ببرند و همین امر اسید معده را خنثی می‎کند؛ همچنین کمک می‎کند تا غذاها بهتر در طول دستگاه گوارش حرکت کنند و همین امر رفلاکس را کاهش می‎دهد. در حالی که مشکل رفلاکس در نوزادان رایج‎تر است، اما تخمین زده شده است که بسیاری از کودکان هم از سوزش‎های سر دل، گاه به گاه رنج می‎برند (کودکانی که اضافه وزن دارند بیشتر از کودکان دیگر امکان دارد دچار مشکل رفلاکس شوند).

شواهد: یک مطالعه انگلیسی نشان داده است که جویدن آدامس بدون قند پس از وعده غذایی می‎تواند اسید را در مری کاهش داده و ریسک رفلاکس را نیز کاهش دهد. توجه داشته باشید که آدامس برای کودکان 4 سال به بالا ایمن است.

به یاد داشته باشید، جویدن آدامس بدون قند برای دندان‎ها نیز مفید است. افزایش ترشح بزاق به شسته شدن قطعات غذا از روی دندان‎ها و کاهش اسید‎های تولید کننده پلاک در دهان نیز کمک می‎کند.


مشکل: آفتاب سوختگی

راه حل طبیعی: آلوئه ورا

چگونه کار می‎کند؟ ترکیبات موجود در آلوئه ورا با آوردن خون تازه و اکسیژن‎دار به عروق خونی کوچکی که پوست را تغذیه می‎کنند، سرعت التیام پوست را بالا می‎برد. این امر کمک می‎کند که پوست آفتاب سوخته کودک‎تان زودتر خوب شود. آلوئه ورا همچنین به صورت مرطوب کننده نیز عمل می‎کند و لازم به ذکر است که تمام زخم‎های پوستی (از جمله آفتاب سوختگی) در سراسر بدن برای بهبود به رطوبت نیاز دارند.

شواهد: در یک مطالعه مشاهده شد که استفاده از آلوئه ورا در زمان درمان سوختگی‎های درجه اول و درجه دوم، دوران بهبود را نزدیک به 9 روز کاهش داد.

به یاد داشته باشید، بیشترین میزان ترکیبات مفید برای آفتاب سوختگی در ژل داخل برگ‎های آلوئه ورا یافت می‎شود. کرم‎های حاوی آلوئه ورا به میزان بسیار کمتری حاوی این ترکیبات‎اند. شما می‎توانید یک گیاه آلوئه ورا را در خانه خودتان پرورش دهید و هر بار که نیاز داشتید یک برگ آن را بشکنید، آن را از طول ببرید و با قاشق ژل داخل آن را خارج کرده و مورد استفاده قرار دهید.


مشکل: معده ناراحت

راه حل طبیعی: زنجبیل

چگونه کار می‎کند؟ زنجبیل با خاصیت ضد اسپاسم خود، به کاهش انقباضاتی که در معده ایجاد شده و به تهوع منجر می‎شوند کمک می‎کند. زنجبیل یک درمان فوق العاده برای آرام کردن ناراحتی معده و احساس تهوع است.

شواهد: در یک مطالعه انجام شده روی بزرگسالان با سابقه حالت تهوع هنگام حرکت و مسافرت، آن‎هایی که یک کپسول 1000 میلی‎گرمی زنجبیل را مصرف نمودند، زمانی که در شرایط حرکت مشابه حرکت ماشین قرار گرفتند، از حالت عادی کمتر دچار احساس تهوع شدند. گرچه این مطالعه روی بزرگسالان انجام شده اما به احتمال زیاد روی کودکان نیز همین اثر را دارد.

به یاد داشته باشید، نوشیدنی‎های تجاری زنجبیلی تنها میزان کمی از ترکیبات مؤثر ضد تهوع را در خود دارند، پس قبل از مسافرت، مقدار کمی زنجبیل را به صورت چای دم کرده و چای حاصل را 30 دقیقه قبل از حرکت به کودک‎تان بدهید. می‎توانید چای زنجبیل را گرم یا سرد سرو کرده و آن‎را با عسل شیرین کنید.


مشکل: آلرژی بینی

راه حل طبیعی: سیب

چگونه کار می‎کند؟ فلاونوئید موجود در سیب رها شدن هیستامین و ترکیبات آلرژی‎زا را که تولید موکوس، عطسه و آبریزش بینی را افزایش می‎دهند، مهار می‎کند. اضافه کردن غذاهایی که حاوی کوئرستین (Quercetin) هستند به رژیم غذایی کودک، شدت علائم یا طول مدت علائم آلرژی را بهبود می‎بخشد.

شواهد: یک مطالعه منتشر شده در مجله آلرژی و ایمنولوژی بالینی، نشان داده است که کوئرستین مؤثرتر از آنتی هیستامین‎های نسخه‎ای واقع شده است.

به یاد داشته باشید، گرچه کوئرستین در برخی مکمل‎ها نیز وجود دارد، بیشتر پزشکان سفارش می‎کنند که کودکان بیشتر روی مواد غذایی حاوی این ماده (مانند تمشک، تمشک آبی و پیاز) تمرکز کنند؛ زیرا این مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‎ها و مواد مغذی فراوان‎اند که در مکمل‎ها یافت نمی‎شوند.


مشکل: اسهال 

راه حل طبیعی: پروبیتوتیک‌ها

چگونه کار می‎کند؟ پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالمی در ماست، دوغ، برخی غذاهای تهیه شده از سویا، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها با جایگزین کردن باکتری‌های مفیدی که در اثر خوردن دارو از بین می‌روند، به متوقف شدن اسهالی که در اثر مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شده کمک می‌کنند. مک کی می‌گوید: «در مورد اسهال عفونی تصور می‌شود باکتری خوب موجود در پروبیوتیک‌ها، باکتری بدی را که در سیستم گوارشی زندگی می‌کند، پس زده یا باکتری‌های بدی که باعث بروز عفونت شده‌اند را از بین می‌برد.» 

شواهد: نتایج مطالعه‌ای که در مجله معده و روده و بیماری‌های آن به چاپ رسید نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها برای اسهال مربوط به آنتی بیوتیک‌ها و نیز اسهال عفونی در کودکان مفید هستند. 

به یاد داشته باشید که می‌گویند گونه لاکتوباسیلوس رییوتری (Lactobacillus reuteri) موثر‌ترین باکتری در درمان اسهال هستند. همچنین یکی از پروبیوتیک‌هایی است که بیشتر از سایر پروبیوتیک‌ها روی آن تحقیق شده است. روی برچسب ماست را نگاه کنید. 


مشکل: سرفه

راه حل طبیعی: عسل

چگونه کار می‎کند؟ دکتر کمپر می‌گوید: «عسل غشاهای ملتهب را با پوشاندن گلو تسکین می‌بخشد و از دردی که هنگام بلعیدن حس می‌شود می‌کاهد. عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ضد میکروب‌های مبارزه کننده با بیماری است. 

شواهد: در مطالعه دانشگاه ملی پن، به بیش از ۱۰۰کودک ۲ و بالای ۲ سال، ۳۰ دقیقه قبل از خواب یک قاشق عسل داده شد و مشاهده شد که عسل سرفه آن‌ها را بهتر از شربت‌های سرفه بدون نسخه یا هیچ اقدامات درمانی تسکین داد. والدین همچنین تاثیر عسل را در کاهش شدت و دفعات سرفه و نیز کمک به خوابیدن فرزندشان بهتر از شربت سرفه دانستند. 

به یاد داشته باشید: عسل را نباید به کودکان زیر ۱ سال داد زیرا سیستم ایمنی نابالغ آن‌ها نمی‌تواند با باکتری موجود در برخی از گونه‌های عسل مبارزه کند.


بد‌ترین درمان‌های طبیعی برای کودکان 

  • سنبل الطیب یا سنبل کوهی، برای رفع مشکل خواب و اضطراب مصرف می‌شود. این آرامبخش گیاهی برای کودکان بسیار قوی است. 
  • خربزه تلخ Bitter melon برای جلوگیری یا درمان دیابت نوع 2: این گیاه ممکن است برای کودکان سمی باشد.
  • شیرین بیان برای درمان سرفه و گلو درد: مصرف بیش از حد از این گیاه می‎تواند به بی نظمی‎های قلبی منجر شود.
  • نعناع در درمان تهوع: اگر یک کودک دچار رفلاکس باشد، روغن نعناع در شکل روغن یا کپسول می‎تواند آن را بدتر کند.
  • سنا برای یبوست: این گیاه می‎تواند در کودکان به اسهال، کم آبی بدن و مشکلات قلبی منجر شود.
  • گیاه دارفلفل( فلفل دراز): برای بیش فعالی و مشکلات خواب این درمان می‎تواند به نارسایی کبد منجر شود. 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان یاسمن و محمد پارسا
2 اردیبهشت 93 3:11
خاله جون خیلی خیلی زیبا بود ممنونم خاله جون مهربون
مامان یاسمن و محمد پارسا
2 اردیبهشت 93 3:12
اطلاعات خوبی بود ممنونم
مامان یسنا
3 اردیبهشت 93 13:58
ممنونم از مطالب مفیدتون
مامان یاسمن و محمد پارسا
4 اردیبهشت 93 13:08
خاله جون کجایید منتظز پستهای جدیدتون هستم
*یاسمین*
4 اردیبهشت 93 14:38
خالهء مهربون سلام.من در وب http://stareh.niniweblog.com/با شما آشنا شدم.دقیقاً نمی دونم باید چکا کنم ولی یه عکس از سفره هفت سین با عکس دخترم براتون میذارم.با تشکر از شما http://www.niniweblog.com/upl/ferferii/13983340262.jpg?80