خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

مامان، بابا، سلامتم را فداي مد نکنيد!

1393/4/14 12:15
نویسنده : خاله ی مهربون
347 بازدید
اشتراک گذاری

سلامت: دوروبرتان را كه نگاه كنيد، مي‌بينيد اين روزها خيلي‌ها دنبال مد و زيبايي‌اند. کفش پاشنه بلند مي‌پوشيم تا قدمان بلندتر به نظر برسد، سرخاب و سفيداب به چهره مي‌ماليم تا پوستمان زيباتر و شاداب‌تر به چشم بيايد و لباس‌هاي چسبان مصنوعي تن مي‌کنيم تا نشان دهيم لاغر و خوش انداميم... جاي تاسف اينجاست ‌که به خودمان رحم نمي‌كنيم هيچ، به سلامت كودكانمان هم اهميت نمي‌دهيم.

گاهي بعضي‌هايمان هزار و يک کار ممنوعه انجام مي‌دهيم تا به مردم نشان دهيم فرزند ما از آنچه فکر مي‌کنند، زيبا‌تر است. در «پرونده زيبايي» اين هفته با متخصصان «سلامت» درباره همين موضوع گفت‌وگو كرديم و از ممنوعه‌هاي حوزه زيبايي براي کودکان گفته‌ايم.
 

مامان، بابا، سلامتم را فداي مد نکنيد!
خطري که در کمين موي کودکان است

دکتر مريم يوسفي - متخصص پوست، عضو هيات‌علمي‌ دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي


يكي از انواع ريزش‌ مو، ريزش موي ناشي از كشش است كه به‌طور شايع در عروس‌ها كه موهايشان ‌را براي بالارفتن كناره ابروها يا قرار دادن تاج تحت‌كشش قرار مي‌دهند، ‌ديده مي‌شود. بافت‌هاي خيلي سفت هم كه اين روزها رواج پيدا كرده، باعث ريزش موهاي جلوي سر و عقب رفتن رستنگاه ‌مو مي‌شود. اما متاسفانه اين روزها در هر مهماني ‌تولد يا عروسي که حضور مي‌يابم، کودکاني را هم مي‌بينم که موهايشان را به شکل‌هاي مختلف بسيار محكم بافته‌اند؛ به‌طوري که ‌مادر مطمئن است بافت در طول مهماني و حتي تا هفته بعد از آن هم باز نمي‌شود. ممكن است اين بافت‌ها ظاهر موي کودک را زيباتر کند اما در نظر داشته باشيد که مي‌تواند عامل ريزش موي كودك نيز ‌باشد.

اگر مي‌خواهيد موي کودک را ببافيد، اين کار را به شکلي انجام دهيد که قسمت انتهايي مو در كف سر آزاد باشد و از وسايل تزئيني مورد علاقه کودک روي موهايش استفاده کنيد. بعد از اتمام مهماني نيز بافت را باز کنيد. حمام بردن کودک با اين بافت‌ها نيز درست نيست زيرا در اين شرايط مواد شوينده به برخي مناطق مو نمي‌رسد و با آبكشي معمول، ماده‌اي که لابلاي موها رفته، پاك نمي‌شود. باقي‌ماندن مواد شوينده و شامپو لابلاي موهاي بافته‌شده هم باعث آسيب و ايجاد كدورت ساقه مو و موخوره مي‌شود. از سوي ديگر، موي بافته ‌ديرتر خشك مي‌شود و لازم است براي خشك كردن آن از سشوار با حرارت بالا استفاده كرد كه هم باعث سوختگي ساقه مو و پوست سر مي‌شود، هم خشكي بيش از حد آن را دنبال دارد. در مورد پسر بچه‌ها هم متاسفانه استفاده از ژل رواج زيادي دارد. اگر والدين مي‌خواهند از ژل مو به‌عنوان نگهدارنده استفاده كنند، توصيه مي‌کنم از مواد طبيعي مثل ژل كتيرا يا آلوئه‌ورا استفاده كنند كه در صورت تماس با پوست سر مشكل‌زا نيستند اما بسياري از ژل‌هاي شيميايي در صورت تماس مكرر با پوست سر باعث خارش و التهاب مي‌شوند. خشكي مو و چسبيدن موها به هم و کنده شدنشان هنگام شانه زدن از ديگر عوارض استفاده از ژل است. فراموش نکنيد بعد از مهماني و قبل از خوابيدن حتما ‌کودکتان را به حمام ببريد و با يک شامپوي ملايم موهايش را بشوييد.

سوري؛ دختري با کفش‌هاي پاشنه‌بلند!

سميه مقصودعلي


«سوري كروز» 18 آوريل 2006 در خانواده‌اي كاملا سينمايي متولد شد. او فرزند اول تام‌كروز و كيتي ‌هولمز است. اين دختر كوچك گرچه در ابتدا از انظار عمومي دور بود اما بعد از گذشت چند ماه به يكي از رسانه‌اي‌ترين كودكان تبديل شد.

اين زوج هنرمند فرزندشان را همه جا همراه خود مي‌برند و تصميم دارند زندگي او را به زندگي‌اي خاص تبديل كنند. تمام جوانب زندگي اين كودك همان‌طور كه از نام عبري او به معني «شاهزاده» معلوم است، تجملاتي است؛ از لباس‌هايش گرفته تا تغذيه‌اش، همه چيز فاخر است!

مجله گلامور، او را در 5 سالگي در فهرست شيك‌پوش‌ترين زنان جهان قرار داده و جالب است كه اين دختر كم‌سن و سال از 3 سالگي در مهماني‌ها و مجالس با كفش‌هاي پاشنه‌دار مارك‌دار ظاهر مي‌شده و برخلاف نظر والدينش آرايش كردن را آغاز كرده است!

گفته مي‌شد سوري كه مجله‌هاي حوزه مد و زيبايي، لقب «خوش‌پوش‌ترين دختربچه جهان» را به او اختصاص داده‌اند، با پشتوانه والدين هاليوودي‌اش به دنبال راه‌اندازي خط توليد لباس با برند خود است!

اين در حالي است که پزشكان در مورد عوارض سوء پيروي از چنين مدهايي بر سلامت جسم و روان او هشدار داده‌اند و پدر سوري، تام‌كروز، نيز مدتي است بودجه‌هاي اضافي مربوط به تهيه لوازم آرايش و لباس‌هاي غيرضروري و مختص مد سوري را قطع كرده و دليل اين تصميم را كمك به حفظ سلامت فرزندش و سوق دادن وي به سمت انتخاب شيوه زندگي سالم اعلام كرده است.

تام‌كروز معتقد است اشتباه‌هاي تربيتي باعث شده سوري از سنين پايين چنين گرايش‌هايي پيدا كند و اميدوار است با اين تدابير وي را به راه درست راهنمايي كند.

خطر لباس تنگ براي کودکان

دکتر زهرا رضايي - متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان، عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران


اين روزها متاسفانه بيماران كم‌سن و سال بسياري دارم كه به‌دليل خارش و التهاب ناحيه تناسلي و اطراف آن به مطب مراجعه مي‌كنند. دليل بيشتر اين موارد پوشيدن لباس‌هاي تنگي از جنس مواد صنعتي است. پوشيدن ساق‌‌هاي تنگ و چسبان كه اين روزها ظاهرا مد شده، مخصوصا در روزهاي گرم، باعث تعريق و رطوبت در ناحيه مي‌شود و عامل ابتلاي کودکان به بيماري‌هاي قارچي، سوزش، خارش و التهاب است. به مادران توصيه مي‌كنم به جاي پوشاندن اين نوع شلوارها به دختر كوچكشان ، كه به ‌هيچ‌وجه براي مادران هم توصيه نمي‌شود، شلوارهاي نخي گشاد به او بپوشانند تا هوا راحت بتواند در پوست جريان داشته باشد. رعايت بهداشت و خشك نگه‌داشتن بدن نيز در كنار اين مساله مانع ابتلا به بسياري بيماري‌هاي قارچي است.

رابطه آرايش کودکان و کم‌خوني مقاوم به درمان

دكتر ‌بهروز باريك‌بين - متخصص پوست، عضو هيات‌علمي‌ دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي


اين روزها متاسفانه استفاده از وسايل آرايشي براي کودکان را زياد مي‌بينيم. بعضي مادر‌ها وقتي مي‌خواهند به مهماني بروند، ‌رژ‌لب يا رژ‌گونه‌اي به‌صورت دختر بچه‌شان مي‌مالند يا براي گرفتن يک عکس ساده در آتليه، کودکشان را کامل آرايش مي‌کنند و مي‌گويند آرايش يک ساعته که عارضه‌اي ندارد! اما ‌غير از عوارض موجود، بزرگ‌ترين ضرر استفاده از مواد آرايشي بهداشتي، فرهنگ‌سازي غلط است. مادر به اين شكل به فرزندش مي‌آموزد آرايش‌ کاري لازم است و تو با اين کار زيبا مي‌شوي. متاسفانه به همين دليل است که مي‌بينيم برعکس ‌ساير كشورهاي پيشرفته ‌دنيا که در آن كودكان و نوجوانان و جوانان ‌از لوازم آرايش استفاده نمي‌کنند، نوجوان و جوان‌هاي ما بدون آرايش نمي‌توانند وارد جامعه شوند و حس مي‌کنند بدون آن زيبا نيستند. 

فراموش نکنيم استفاده بي‌رويه از لوازم آرايشي- بهداشتي(به‌دليل اينکه منافذ پوست را مي‌بندد) مي‌تواند باعث تشديد بيماري‌هاي پوستي از جمله آكنه يا جوش غرور جواني شود. حساسيت به نيكل، به‌خصوص اگر زمينه ژنتيكي حساسيت در فرد وجود داشته باشد نيز دور از ذهن نيست. ‌كودكان، پوست نازک و حساسي دارند. وقتي به‌صورت آنها مواد آرايشي حاوي فلزات سنگين مي‌زنيم، اين سموم، به‌تدريج جذب بدنشان مي‌شوند و ‌مي‌توانند عامل ابتلا به كم‌خوني‌هاي شديد و مقاوم به درمان باشند. برخي مادرها گمان مي‌كنند كرم‌هاي آرايشي و كرم‌پودرها ‌جايگزين مناسبي براي ضدآفتاب ‌هستند و به جاي استفاده از ضدآفتاب‌ مخصوص بچه، کرم‌پودر به‌صورت کودک مي‌زنند. گرچه اين دو شايد ظاهر يکساني داشته باشند اما عيار حفاظتي ضدآفتاب‌ها ‌خاص است.

اگر کودکتان علاقه دارد مثل شما از وسايل آرايشي استفاده کند يا با روش تربيتي غلط او را به اين سمت سوق داده‌ايد، بهترين انتخاب کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب است. در صورتي كه كودكتان پوست خشكي دارد، به او ياد دهيد مرتب از مرطوب‌كننده‌ها ‌استفاده کند اما اصلا لازم نيست انواع گرانقيمت ‌را تهيه کنيد. وازلين ساده بهترين انتخاب است. ضدآفتاب ‌نيز جزو ضروريات به شمار مي‌رود. از 6 ماهگي، به‌خصوص وقتي به مناطق ساحلي سفر مي‌کنيد ‌كه شدت تابش نورخورشيد بيشتر است، حتما به پوست كودك ضدآفتاب بزنيد. ‌بهترين نوع براي كودكان، ضدآفتاب‌هاي مينرال يا فيزيكال‌ است كه عاري از فيلترهاي شيميايي‌اند. SPF آنها نيز 30 تا 50 است.

مادرها گاهي از لاک به‌عنوان يک ماده آرايشي بي‌خطر نام مي‌برند و از همان 2-1 سالگي ناخن‌هاي دختر بچه‌ها را لاک مي‌زنند. استفاده از لاك در سنين پايين غير از ‌فرهنگ‌سازي غلط خطر مسموميت‌زا بودن دارد. لاك‌ها به‌خصوص انواع نامرغوب و تقلبي كه كنار خيابان فروخته مي‌شوند، حاوي مواد سمي و فلزات سنگين هستند. كودكي كه لاك زده، ممكن است انگشتانش را به داخل دهانش ببرد ‌و به اين ترتيب باعث ورود مواد سمي به بدنش شود يا اگر زمينه حساسيت دارد، ‌لاک نه‌تنها مي‌تواند باعث التهاب در كناره‌هاي ناخن‌ و نوك انگشتان شود ‌بلكه خاراندن چشم با ناخن حساسيت پوستي در ناحيه پلک را دنبال دارد. به جاي لاک مي‌توانيد به‌طور موقت از برچسب‌هاي تزييني ناخن استفاده کنيد به شرطي که مراقب باشيد کودک آن را با دندان نکند و نبلعد.

در نهايت استفاده از عطر و اسپري حتي انواعي که مخصوص کودکان توليد شده ‌نيز مي‌تواند باعث ‌حساسيت‌هاي تنفسي و پوستي شود. كودكاني كه زمينه آسم و آلرژي دارند با استعمال دور از پوست مواد معطر هم دچار تنگي‌نفس مي‌شوند ‌و با استفاده از آن روي پوست دچار اگزما، التهاب و خارش و لك‌هاي پوستي خواهندشد. کودکان گل‌هاي خوشبوي باغ زندگي‌اند و به خوشبو‌کننده‌هاي مصنوعي نيازي ندارند.

خطر کفش پاشنه‌دار براي کودکان

دکتر کامران آزما - متخصص طب فيزيکي و توانبخشي، دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي ‌ارتش


تغيير شكل پا، شکل نگرفتن صحيح قوس کف‌پا و پيچ‌خوردگي از مشکلات رايجي است که به دنبال انتخاب نادرست کفش براي کودکان بروز مي‌كند. از زماني كه كودك نوپا راه‌رفتن را شروع مي‌كند، يعني حدود يك سالگي، مي‌توانيد به پاي او كفش بپوشانيد. قبل از اين سن ‌پوشاندن کفش مي‌تواند باعث بدشكل شدن پا ‌يا ديرتر راه افتادن کودک شود يا اگر كفش تنگ باشد، احتمال صافي كف پا را افزايش دهد. هنگام خريد كفش،‌ بايد به عوامل زيادي مثل قيمت و مدل و... توجه كرد اما انعطاف‌پذيري و لغزنده نبودن کفش در كنار انتخاب سايز مناسب بسيار مهم است. 

كفش كودكان قبل از دبستان ترجيحا نبايد بندي و جلو باز باشد و مچ بايد محافظت شود. در سنين مدرسه، لايه رويه كفش اهميت زيادي دارد. رويه‌هاي چرمي و كتاني بهترند چون تهويه مناسبي دارند. استفاده از جنس لاستيكي مناسب نيست چون پا عرق مي‌كند و محيط مناسبي براي رشد قارچ است. رويه ‌کفش بايد استحكام كافي داشته باشد و جلوي كفش 5/1-1 سانت و پشت آن 5/2-2 سانت بلند‌تر باشد. كف بيروني كفش هم نبايد ليز و لغزنده باشد و كف داخلي بايد قوس كف‌پا را ‌(البته بعد از 5 سالگي) حمايت كند. قبل از اين سن قوس کف‌پا به دليل چربي و رشد ناکافي پا هنوز شکل نگرفته است. به‌طور کلي، كفش‌هاي ساق‌دار بهترين انتخاب براي کودکان‌اند.

والدين گاهي براي دختر بچه‌ها کفش‌هاي پاشنه‌دار انتخاب مي‌کنند در حالي كه كودك قبل از 12 سالگي هرگز نبايد كفش پاشنه بلند بپوشد. پوشيدن اين نوع کفش‌ها ‌قبل از 12 سال مي‌تواند عوارضي داشته باشد كه تا سا‌ل‌ها ادامه مي‌يابد. مثلا پوشيدن كفش‌ پاشنه‌دار مي‌تواند باعث درد در تمام نقاط بدن به‌خصوص در كشكك زانو و پشت زانو شود.

همچنين بر قوس طبيعي كمر اثر مي‌گذارد و باعث كمردرد در سنين بالا مي‌شود. در افرادي هم كه سابقه خانوادگي آرتروز شست پا دارند، پوشيدن كفش پاشنه‌دار اين احتمال را در آينده افزايش مي‌دهد. هميشه بايد بين زيبايي و سلامت يکي را انتخاب کرد.

لباس‌هايي که نبايد تن کودکان کرد

دكتر علي ناصح - فوق تخصص نوزادان، عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي


طبع و لطافت كودكان به قدري زياد است كه نيازي به پوشش زيبا ندارند. پوشش تنها وسيله‌اي است كه كودك را از گزند سرما و گرما و آسيب‌‌هاي پوستي دور مي‌كند. گاهي والديني را مي‌بينم که به تن پسربچه‌شان کت و شلواري رسمي پوشانده‌اند که قدرت تحرک را از او گرفته يا ساقي تنگ پاي دخترشان کرده‌اند و روي آن دامني کوتاه ‌پوشانده‌اند که باعث عرق‌سوز شدن پاي دختر بچه شده است. براي كودكان لباس‌هاي سبك و راحت انتخاب كنيد. لباس کودک نبايد به هيچ‌ عنوان تنگ، چسبان و از جنس مواد مصنوعي باشد. 

در فصل گرم پوشيدن اين نوع لباس‌ها ‌باعث تعريق و عرق سوختگي و بيماري‌هاي قارچي در كودك مي‌شود. در فصل سرد نيز براي طولاني‌مدت لباس‌هاي سنگين تن كودك نکنيد زيرا كرك و پشم لباس‌ها ‌باعث حساسيت و مشكل‌هاي تنفسي، سرفه، آبريزش بيني و... مي‌شود. لباس‌هاي دست و پاگير بلند و خيلي گشاد نيز مي‌تواند باعث زمين خوردن کودک شود. علاوه بر اين گاهي براي کنترل، پوشش اضافه مثل شلوارک زير دامن اضافه مي‌شود که درست نيست. 

پوشاندن شلوار جين تنگ همراه كمربند ‌که تحرک را از کودک مي‌گيرد يا شلوار كوتاه به‌خصوص در پسر بچه‌ها كه تحرك زيادي دارند در زمين آسفالت توصيه نمي‌شود. ضمنا پوشاندن شورت و شلوار تنگ به پسربچه‌ها به دليل حرارت و فشاري که بر غدد جنسي و بيضه‌ها وارد مي‌کند، بسيار آسيب‌رسان است. برخي والدين مي‌گويند از زانوبند و مچ‌بند استفاده مي‌کنيم اما اين کار صحيح نيست ‌چون اين ‌وسيله جلوي حركت مفاصل را مي‌گيرد و خونرساني بافتي را محدود مي‌كند. کودک را در ساعت‌هايي که هوا روشن است اما تابش نور خورشيد در بيشترين حد نيست 20 تا 25 دقيقه بيرون ببريد ‌تا ويتامينD موردنياز بدنش تامين شود و به او لباس راحت سبک و خنک بپوشانيد. اگر نور آفتاب شديد است، کلاه لبه‌دار، لباس آستين بلند و شلوار و زدن ضدآفتاب ‌براي كودك را فراموش نكنيد.
 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)