خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 8 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

ایمن کردن خانه برای کوچولوها!

1393/10/21 2:20
نویسنده : خاله ی مهربون
720 بازدید
اشتراک گذاری

مجله سیب سبز - محبوبه عطايي: تنها در روزهاي اول بعد از تولد نيست كه فرزندتان در خطر است. شايد خفگي در خواب و حمام جدي‌ترين خطري باشد كه نوزاد چند روزه شما را تهديد مي‌كند، اما در ماه‌هاي بعد هم فرزندتان با هزار و يك خطر ديگر روبه‌رو خواهد بود كه اگر نسبت به آنها بي‌توجه باشيد براي‌تان گران تمام مي‌شود. ناايمن بودن خانه در سال اول زندگي فرزندتان و تا چند ماه بعد از راه افتادنش مي‌تواند شما را با مشكلاتي روبه‌رو كند كه حتي احتمال وقوع‌شان را هم نمي‌دهيد. 
 

پس اگر نمي‌خواهيد در يك چشم به هم زدن سلامت و حتي جان فرزندتان به خطر بيفتد، به ريزه‌كاري‌هايي كه براي ايمن كردن خانه رعايت كردن‌شان ضروري است، توجه كنيد و با ساختن خانه‌اي امن، فرزندتان را براي كنجكاوي‌هايي كه اقتضاي ماه‌هاي اول زندگي‌اش است آماده كنيد. 

برای پريزها درپوش بگذارید

همه پريزهاي برق را با درپوش‌هاي محكم و مناسب بپوشانيد. بچه‌ها دركي از خطرساز بودن برق ندارند و با يك آزمون و خطاي ساده مي‌توانند دردسري جدي درست كنند. اگر سه‌راهي روي زمين گذاشته‌ايد و شارژرها یا وسایل الکتریکی  ديگر را به آن مي‌زنيد، بهتر است سه‌راهي را به ارتفاع بالاتري منتقل كنيد. بچه‌ها از روی كنجكاوی با سوراخ‌هاي كوچك پريز بازي می‌كنند، پس اين هشدار را جدي بگيريد. 
 
ایمن کردن خانه برای کوچولوها!

بهتر است براي مدتي چراغ‌خواب‌هاي سيم‌دار و ديگر وسايلي كه سيم‌شان روي زمين آويزان مي‌شود را از دسترس خارج كنيد. فرزند نوپاي‌تان ممكن است با كنجكاوي سيم‌ها را بكشد و باعث افتادن وسايل روي دست و پايش شود. 

پله‌ها را مسدود كنيد

آمارهايي كه سوئدي‌ها منتشر كرده‌اند، نشان‌دهنده اين است كه بيشتر صدمه‌ها به كودكان زير يك سال به‌خاطر سقوط وارد مي‌شود. گرچه در كشور ما هنوز آماري در اين مورد منتشر نشده، اما مراجعه به مراكز اورژانس نشان‌دهنده اين است كه بسياري از كودكان نوپا به‌خاطر سقوط از ارتفاع كمتر از يك متر-كه از نظر بزرگ‌ترها چندان خطرساز نیست- دچار مشكلاتي جدي مي‌شوند. 

اگر نمي‌خواهيد فرزند شما دچار چنين آسيب‌هايي شود، مقابل پله‌هاي خانه نرده‌هاي محافظي كه براي ايمن كردن خانه براي كودكان طراحي شده قرار دهيد و دسترسي كودك نوپاي‌تان به آن فضاها را مسدود كنيد. 

مراقب سر خوردن باشيد

زير فرش‌هاي خانه و قاليچه‌هايي كه در راهروها انداخته‌ايد، ترمز فرش قرار دهيد تا وقت دويدن، فرزندتان روي آنها سر نخورد. تي كشيدن خانه در شرايطي كه كسي مراقب فرزندتان نيست، مي‌تواند باعث زمين افتادن فرزندتان شود. اصلا شايد بهتر باشد براي محافظت از فرزندتان خانه را موكت كنيد يا به جاي فرش‌هاي كوچك از فرش‌هايي با متراژ بالا استفاده كنيد. 

مبل استيل نخريد

اگر مي‌خواهيد مبلمان خانه را عوض كنيد، فكر خريدن مبل‌هاي استيل و چوبي را از سر بيرون كنيد. مبل‌هاي راحتي بهترين انتخاب براي خانه‌هايي هستند كه در آنها كودكان نوپا قدم برمي‌دارند. اما اگر مبل‌هاي قديمي‌تان چوبي هستند و قصد تعویض‌شان را هم نداريد، كنار پايه‌هاي مبل و صندلي‌ها كوسن بگذاريد تا فرزندتان به‌خاطر برخورد با چوب‌هاي سخت آسيب نبيند. از طرف ديگر گوشه‌هاي ميز‌ها و فضاهاي سرتيز اتاق را با ابزار‌هاي ساده‌اي كه براي امن كردن خانه ساخته شده‌اند، بپوشانيد. 

شيشه‌ها را فراموش نكنيد

اگر شيشه بزرگي ورودي خانه شما را از قسمت‌هاي ديگر جدا مي‌كند، حتما روي آن را با برچسب‌هاي رنگي بپوشانيد تا فرزندتان متوجه وجود شيشه بشود. پشت پنجره‌هاي خانه را با نرده‌هاي بلند بپوشانيد، چهارپايه‌هايي كه ممكن است فرزندتان روي آنها بايستد و از پنجره بالا برود را از دسترس خارج كنيد و قفل پنجره‌هايي كه از ارتفاع پايين قابل باز شدن هستند را محكم كنيد. همين كودكان كه فكر مي‌كنيد قدرت باز كردن هيچ دري را ندارند، گاهي بيشتر از انتظار شما توانمند مي‌شوند و دردسر درست مي‌كنند. 

راه شومينه را سد كنيد

براي شمايي كه فرزندتان در بهار يا تابستان گذشته به دنيا آمده، سپري كردن پاييز و زمستان امسال آسان نخواهد بود. كودك شما حالا مي‌تواند چهار دست و پا به سمت شومينه يا بخاري برود و در يك چشم به هم زدن، كار دست خودش بدهد. اگر هم تازه راه رفتن را ياد گرفته باشد، اشتياقش به تمرين راه رفتن بيشتر خواهد شد و البته به‌خاطر ناتواني‌اش در حفظ تعادل ممكن است با نزديك شدن به بخاري و شومينه دردسر درست كند. براي محافظت از فرزندتان نمي‌توانيد فقط به پوشاندن نقاط داغ اكتفا كنيد. 

شما مي‌توانيد با خريد نرده‌هاي محافظي كه براي مراقبت از كودكان نوپا ساخته شده‌، اطراف محدوده‌هاي خطرساز را نرده‌كشي كنيد. درست است كه دماي رادياتورها نمي‌تواند باعث سوختگي پوست شود اما مي‌تواند فرياد كودك‌تان را بلند کند، پس روي رادياتورها هم پارچه بيندازيد. 

شوينده‌ها دور از دسترس باشد

اگر سري به اورژانس بيمارستان‌هاي كودكان بزنيد، هميشه كودكاني را مي‌بينيد كه به‌خاطر مسموميت با شوينده‌ها روانه بيمارستان شده‌اند. شايد فكر كنيد فرزندتان قدرت باز كردن دربطري‌هاي شوينده را ندارد يا اينكه تصور كنيد شما هميشه مراقبش هستيد، اما وضعيت اورژانس بيمارستان‌ها نشان مي‌دهد بچه‌ها کافی است تنها چند لحظه چشم شما را دور ببينند تا با جان خود بازي كنند. پس پيش از آنكه فرزندتان چهاردست و پا رفتن را ياد بگيرد، شوينده‌ها را به كابينت‌هاي بالا منتقل كرده و حشره‌كش‌ها و داروها را هم از كابينت‌هاي پاييني خارج كنيد. 

در  وان حمام  رهايش نكنيد

تصور مي‌كنيد كمي آب در وان حمام نمي‌تواند خطري براي فرزندتان ايجاد كند؟ نوزادها حتي در عمق 5سانتي‌متری هم مي‌توانند غرق شوند و با پيوسته زير دوش بودن هم ممكن است تنفس‌شان قطع شود. پس در ماه‌هاي اول اگر قصد حمام كردن‌شان را داريد، به جاي گرفتن دوش روي سر فرزندتان، با فنجان يا ليوان روي سرش آب بريزيد و هرگز او را حتي براي چند ثانيه در وان رها نكنيد. اگر تصور مي‌كنيد صندلي حمام جاي امني براي فرزند نوپاي شماست، در اشتباهيد. او به راحتي مي‌تواند سر بخورد و دچار شكستكي استخوان يا خفگي در حمام شود. 

به پهلو بخوابانيدش

خفگي در خواب يا سندرم مرگ ناگهاني نوزاد، بي‌صدا‌ترين مرگ در ميان نوزادان است، به‌ويژه نوزاداني كه دچار ترش كردن معده مي‌شوند، مي‌توانند در يك چشم به هم زدن، درحالي‌كه به پشت خوابيده‌اند با سكسكه كردن يا عطسه، دچار خفگي شوند. براي جلوگيري از اين مشكل، تخت نوزادتان را در وضعيت شيب‌دار قرار دهيد و هيچ وقت او را به پشت نخوابانيد. بعد از هر بار شير خوردن هم حتما او را براي 10 دقيقه در حالت عمودي قرار دهيد تا امكان برگشتن شير كمتر شود. 

خواباندن به پهلوي راست، بهترين حالت خواباندن نوزادان است. كودك شما تا قبل از چهار ماهگي نبايد روي شكم بخوابد. از طرف ديگر خيال خواباندن او در تخت خودتان را هم از سر بيرون كنيد. غلتیدن ناخواسته در حالت خواب به سمت نوزاد و تماس با بيني او مي‌تواند فرزندتان را دچار خفگي كند. 
 
 

تشك استاندارد

براي تخت نوازدتان تشك طبي و استاندارد تهيه كنيد. تشك‌هاي بسيار نرمي كه فرو مي‌روند، مي‌توانند خطر خفگي نوزادان را بيشتر كنند. گذشته از اين، هنگام انداختن پتو روي فرزندتان مراقب باشيد پتو روي صورتش قرار نگيرد و بيني‌اش را نپوشاند. نوزادان به سختي با دهان تنفس مي‌كنند و اگر مجراي بيني‌شان براي چند لحظه مسدود شود، ممكن است دچار خفي شوند. 

الياف مصنوعي

ازخريــدن لحاف و تشك‌هايي كه با الياف مصنوعي پر شده‌اند و عروسك‌هاي پوليشي كه روي‌شان سن مناسب استفاده نوشته نشده خودداري كنيد. فرزند شما در ماه‌هاي اول زندگي‌اش بيشتر با خطر ابتلا به حساسيت روبه‌روست و اگر دچار اين مشكل شود، ممكن است تا پايان عمر توانايي خلاص شدن از آن را نداشته باشد، پس تشک و اسباب‌بازي‌هايش را تنها به‌خاطر زيبايي‌شان انتخاب نكنيد. 

كيف‌تان را رها نكنيد

كيف شما پر است از خرده‌ريزهايي كه هركدام مي‌توانند خطرساز باشند. اگر فرزندتان ندانسته يك پاك‌كن را بخورد، مداد را در چشمش فرو كند يا با خط‌كش تصميم به دويدن بگيرد و به زمين بیفتد، چه اتفاقي ممکن است رخ دهد يا اگر موچين ابروي‌تان را بردارد و با سر تيزش دردسر درست كند چه؟ پس حتي براي يك لحظه هم كيف دستي‌تان را درباز روي زمين رها نكنيد. 
 
 
 
پسندها (5)

نظرات (1)

مامان بردیا شیطون
21 دی 93 17:08
عالی بود ممنون دوست خوبم