خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 6 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

گفتگو با کودک در مورد سیگار

1399/2/30 6:34
نویسنده : خاله ی مهربون
322 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از سوالات همیشگی والدین این است که چگونه در مورد سیگار کشیدن با کودک خود صحبت کنند.وقتی کودک در محیط زندگی اش متوجه سیگار کشیدن اطرافیان و چه بسا والدین خودش میشود سوالات زیادی فکرش را مشغول می کند و در اینجا حضور والدین و پاسخگویی صحیح به سوالات کودک می‌تواند بسیار مهم و قابل اهمیت باشد. والدین برای شروع صحبت در این مورد می توانند از گفتگو پیرامون مراقبت از سلامتی بدن شروع کنند. از کودک بپرسید که تو با چه کارهایی از بدنت مراقبت می کنی؟…با مسواک زدن, حمام کردن ,گوش دادن به تلویزیون با صدای مناسب, دوری کردن از دود ماشین و دود های دیگری که ممکن است برای بدن مضر باشد مثل دود سیگار، اینجا برای کودک توضیح می دهیم که سیگار حاوی مواد مضری برای بدن است و نه تنها استفاده از آن برای سلامتی خود فرد خطرناک است بلکه دود آن نیز برای اطرافیان و خصوصاً کودکان آسیب‌زا است. سیگار بوی بدی میدهد و دود آن برای دیگران آزاردهنده است و به همین دلیل در مکان های بسیاری مثل رستوران ها ،بیمارستان ها و فضاهای بازیِ بچه ها همیشه تابلوهایی که نشان‌دهنده ممنوع بودن کشیدن سیگار در آن مکان است، نصب می شوند. توجه کودک را در محیط بیرون به این تابلوهای اخطار جلب کنید.

گفتگو با کودک در مورد سیگار

والدین سیگاری به کودک چه بگویند:

والدینی که خودش سیگار می کشد کمی کار را برای توضیح دادن به کودک پیچیده تر می کند ولی به هر حال باید به دقت مراقبت کند که هرگز در محیطی که کودک و افراد غیرسیگاری حضور دارند سیگار نکشد و همیشه اینگونه مرزها را رعایت کند. این والدین می‌تواند به کودکش توضیح دهد که من می‌دانم سیگار بسیار مضر و خطرناک برای سلامتی است اما وقتی من برای بار اول میخواستم سیگار کشیدن را شروع کنم این اطلاعات درست را نداشتم و نتوانستم به درستی تصمیم بگیرم، من سیگار میکشم ولی آرزویم این بود که هرگز سیگار کشیدن را شروع نمی کردم چون متوقف کردن آن برایم خیلی سخت است. ولی من تلاش می کنم که مراقب تو باشم که دود سیگار به تو آسیبی نزند و من در جاهایی که تو هستی هرگز سیگار نمی کشم چون این دود برای کودکان بسیار آسیب زننده تر است (البته بهتر است همین جریان باعث شود که شما تلاش خودتان برای ترک سیگار را انجام دهید)

آموزش چگونگی تصمیم گیری به کودک:

اگر می خواهید که کودکتان بتواند در زندگی آینده اش در جای مناسب تصمیم‌های مناسب را بگیرد و اگر تحت فشار همسالان قرار گرفت بتواند از خودش مراقبت کند و تسلیم انتخاب های نامناسبی مثل سیگار کشیدن نشود، باید از همین زمانِ کودکی او را برای تمرین های عملیِ تصمیم گیری آماده کرد. برای انجام این هدف می توانید موقعیت هایی را برایش فراهم کنید که انتخاب و تصمیم گیری کند. می توانید به او بگویید «که امروز هوا بارانیست به نظرت کدام کفش مناسب برای این هوا است و تو کدام کفشت را می‌خواهی بپوشی؟ »…«به نظرت برای بعد از ظهر چه میان وعده ای بخوریم که برای سلامتی بدن مان هم مفید باشد؟», اگر تصمیمات کودک و انتخاب هایش به نظرتان مناسب نیامد او را مورد انتقاد قرار ندهید بلکه به آرامی نظر و تصمیم خودتان را در آن موقعیت بیان کنید و برای کودک توضیح دهید که چرا انتخاب شما با او متفاوت است. اما زمانی که کودک تصمیمی گرفت که به نظر مناسب می‌آمد حتما او را تشویق کنید.

آموزش نه گفتن : نه به سیگار در سالهای آینده
اینکه به کودک فرصت های متعددی داده می شود که نظراتش را بیان کند و این نظرات از طرف والدین خوب شنیده شوند حتی اگر با کودک مخالف باشند در واقع اعتماد به نفس لازم برای ابراز عقاید و نه گفتن را در کودک خود ایجاد می‌کنند.

بالا بردن عزت نفس در کودک :

تحقیقات نشان می دهند کودکانی که عزت نفس پایینی دارند یا کمبود توجه و عشق در بستر خانواده را دارند احتمال بیشتری دارد که در آینده از سیگار استفاده نمایند. راه های زیادی برای ایجاد و حفظ عزت نفس در کودکان وجود دارد از جمله تشویق کودک، پذیرش احساس و هیجاناتش، ابراز عشق و دوست داشتن، دادن حق انتخاب، فرصت دادن برای تجربه و اجازه اشتباه کردن به او .

سوالات کودکان در مورد سیگار:

سیگار چیست ؟سیگار از تنباکو ساخته شده است و برخی از مردم آن را دود می کنند و تنباکو ماده ای است که به بدن آسیب می رساند.

چرا سیگار برای بدن بد است؟ زیرا دود آن به قلب و ریه ها آسیب می رساند و در نفس کشیدن مشکل ایجاد می‌کند حتی دود آن برای افرادی که آن را نمی کشند ولی در معرض دود هستند خطرناک است و کسی که شروع به مصرف می کند متوقف کردن آن برایش سخت است، بنابراین هیچ وقت نباید شروع شود.

چرا عمو سیگار می‌کشد؟ عمو وقتی خیلی جوان بود شروع به سیگار کشیدن کرد و آن موقع اطلاعات کافی نداشت و نتوانست تصمیم درست بگیرد و بعدها که بزرگتر شد و خودش متوجه ضررهایش شد دیگر نتوانست متوقف کند.

عمو که سیگار میکشد خواهد مرد؟ کودکان چون عینی فکر می‌کنند ممکن است وقتی متوجه می‌شوند که سیگار خطرناک و آسیب زننده است فکر کنند که فرد مصرف کننده خیلی سریع خواهد مرد.در اینجا این توضیح را به کودک می‌دهیم : عمو همین لحظه نخواهد مرد و من نمی‌دانم چه وقتی می میرد ! اما سیگار آنقدر آسیب رسان است که در نهایت باعث مرگ فرد می شود حتی اگر سالها طول بکشد .

می توانم سیگار تو را امتحان کنم؟ در این مواقع والدین باید قاطعانه بر روی نظر خود باشند و بگویند نه سیگار برای همه بد است به ویژه برای تو چون بدنت هنوز در حال رشد است و کشیدن سیگار برای کودکان ممنوع است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)