خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

وسایل مورد نیاز نوزادان در سال اول

1391/11/6 1:54
نویسنده : خاله ی مهربون
2,291 بازدید
اشتراک گذاری
در سال نخست، نوزادان چه وسایلی نیاز دارند؟ در این مطلب، فهرستی از وسایلی را نام برده ایم که کودکان برای پوشاک، رشد، تغذیه و داشتن محیط امن و آرام برای خواب خود در یک سال نخست نیاز دارند.

در سال نخست، نوزادان چه وسایلی نیاز دارند؟ در این مطلب، فهرستی از وسایلی را نام برده ایم که کودکان برای پوشاک، رشد، تغذیه و داشتن محیط امن و آرام برای خواب خود در یک سال نخست نیاز دارند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

پوشاک

لباس نوزادان اصولا در اندازه های تازه متولد شده، سه ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه عرضه می شوند. برخی از کودکان به اندازه تازه متولد شده نیاز ندارند زیرا جثه آنها بزرگ است و از همان ابتدا باید لباس سه ماهگی تن آنها کرد. اما از آنجا که حدس زدن این مساله پیش از تولد آسان نیست، بهتر است از همه اندازه ها چند دست داشته باشید. نوزادان بسیار سریع رشد می کنند، بنابراین سعی کنید اندازه های بزرگ تر را نیز خریداری کنید و داشته باشید. 

برای پوشش روزانه آنها باید لباس های راحت و آزاد بخرید. به دنبال لباس های نرم، گشاد و مقاوم باشید تا فرزند شما در آن احساس راحتی داشته باشد و بتواند آزادانه حرکت کند و در شست و شوهای مداوم سریع از بین نرود.

آیا لازم است لباس ارگانیک تهیه کنید؟ این لباس ها اصولا عاری از هر گونه مواد شیمیای یا رنگ های مضر هستند  و قیمت های مناسبی نیز دارند. اما هر نوع لباسی که انتخاب می کنید، سعی کنید آن را با مواد شوینده و  نرم کننده هایی که مناسب لباس کودک هستند شست و شو دهید تا موجب خارش و ناراحتی های پوستی کودک نشود.

در اینجا وسایل ضروری که نیاز دارید را نام برده ایم. تعداد آنها برای یک دوره سه ماهه است و پس از آن دوباره باید به مقدار موارد ذکر شده اضافه کنید.

لباس یکسره (5 تا 7 عدد): برخی از این لباس ها، پیژامه های راحتی برای خواب و بازی کودکان است و از آنجا که کودکان در هفته ها و ماه های اول تولد زیاد  می خوابند، این نوع لباس ها بسیار راحت و مناسب هستند. به دنبال لباس های یکسره ای باشید که در جلو دکمه یا زیپ دارند. این مساله کمک می کند تا هنگام تعویض لباس کودک، آن را از سر او بیرون نیاورید. در ضمن، هنگام خرید به این نکته که لباس از پایین نیز به راحتی باز شود – برای تعویض پوشک -، توجه کنید.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول


تی شرت (5 تا 7 عدد):
به دنبال تی شرت یا بلوزهایی باشید که یقه باز یا دکمه دار دارند تا بتوانید به راحتی آنها را از سر کودک، تن او کنید. بیشتر والدین به خرید لباس هایی که بلند هستند و روی شکم و پوشک کودک را به خوبی می پوشاند و در زیر پای آن دکمه دارد، بیشتر تمایل دارند.

ساق پا یا شلوارک های راحتی (5 تا 7 عدد):
لباس هایی که از هم جدا هستند این مزیت را دارند تا هنگام کثیف شدن هر کدام، فقط همان تکه را عوض کنید و به تعویض کل لباس های کودک مجبور نباشید. به دنبال زیرشلواری های استرچ باشید تا به خوبی شکم و پوشک کودک را پوشش دهد و با اضافه شدن وزن او نیز همچنان اندازه اش باشد.

لباس های رویی (5 عدد): پلیورر، ژاکت پشمی و سوئیشرت هایی که زیپ دارند را راحت تر می توان تن کودک پوشاند و از تن او در آورد. بسیاری از کودکان دوست ندارند لباس هایی با یقه های تنگ را از سر آنها تنشان کنید.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

لباسهایی با اندازه بزرگ تر و سرآستین های بزرگ بخرید تا مجبور به کشمکش و تقلا برای پوشاندن آنها نباشید. لباس های کلاه دارد و کلاه نیز برای کودکان در این سن بسیار لازم است. هنگامی که هوا سرد بود می توانید به راحتی از این کلاه برای پوشاندن سر فرزند خود استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

از خریداری لباس هایی که بند یا روبان آویزان دارند، خودداری کنید زیرا می تواند خطرناک باشد.

کلاه و دستکش: استفاده از کلاه هایی با لبه پهن برای آفتاب تابستان و کلاه های گرم که روی گوش کودک را می پوشانند، برای زمستان، ضروری است. دستکش نوزادان به شکل کیسه هایی است که در قسمت مچ کش دارند. این شکل کمک می کند تا راحت تر این دستکش ها را دست نوزادان کرد.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

جوراب: برای داخل خانه همیشه باید جوراب پای نوزاد بکنید و برای این منظور جوراب بسیاری نیاز دارید.

کفش: در سال نخست تولد کودک، به خرید کفش های واقعی با مقاومت بالا نیازی ندارید. برخی از پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که کودک شما به خوبی نمی تواند راه برود، برای او کفش تهیه نکنید زیرا در روند رشد کودک تاثیر دارد. تا زمانیکه که فرزند شما بتواند به خوبی راه برود، پاهای او را با جوراب و ساق هایی با کف های دندانه دار – برای جلوگیری از لیز خوردن – بپوشانید.

هنگام خرید کفش برای کودکان، بهتر است به فروشگاه های مخصوص کفش کودک مراجعه کنید. به این ترتیب فروشنده می تواند شما را در انتخاب مارک و جنس خوب و اندازه مناسب راهنمایی کند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

پیژامه / لباس خواب (5 تا 7 عدد): برای انتخاب لباس راحتی و خواب کودک باید سه مساله را در نظر بگیرید: راحتی، امنیت و راحتی در تعویض پوشک خیس او در نیمه های شب. لازم نیست لباس خواب زیبا باشد. از خریداری لباس خواب هایی که دکمه های پیچیده دارند یا پوشاندن و در آوردن آنها مشکل است، خودداری کنید.

لباس های راحتی که از مواد طبیعی همچون پنبه و نخ تهیه شده اند بهتر از انواع پلی استر و تهیه شده از مواد مصنوعی هستند. دقت کنید تا لباس خواب کودک، بند، روبان یا منگوله های تزئینی نداشته باشد زیرا خطرناک است.



پوشک

پوشک: نوزادان در ابتدای تولد خود به ده تا 12 عدد پوشک در طول روز نیاز دارند. بنابراین، خرید خود را بر اساس این تعداد برنامه ریزی کنید.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

پاک کننده: دستمال پاک کننده چیزی است که باید حتما در وسایل نوزاد خود داشته باشید. مهم نیست از لیف حمام و آب گرم یا دستمال هایی که خودتان تهیه کرده اید، استفاده کنید یا آن را آماده از بیرون بخرید، باید در هر صورت برای این مساله تجهیزات لازم را داشته باشید.

تشک یا میز تعویض پوشک: لازم نیست برای تعویض پوشک نوزاد خود حتما میز مخصوص تهیه کنید اما باید تشکی برای این منظور داشته باشید. برخی از والدین برای این منظور، دستمال یا پارچه نرمی روی تخت نوزاد می اندزاند و پوشک او را عوض می کنند.  



وسایل کودک

کیف حمل کودک (آغوشی): استفاده از آغوشی کمک می کند تا فرزند شما در آغوشتان کاملا به شما نزدیک باشد و دست های هر دو شما برای انجام کارهای دیگر آزاد باشد.

هنگام انتخاب آغوشی، استحکام و دوام همه بندهای آن را به درستی کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که شست و شوی راحتی داشته باشد.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

کالسکه: برای حمل مطمئن و بدون مشکل نوزاد خود باید وسیله ای مناسب داشته باشید. کالسکه ها انواع مختلفی دارد. برای انتخاب صحیح یک کالسکه مناسب، تعیین کنید آن را برای چه منظوری خریداری می کنید: می خواهید فضای زیادی داشته باشد تا با آن به خرید بروید؟ قرار است هر روز تعدادی پله را بالا و پایین بروید؟ یا می خواهید فرزندتان راحت در آن بخوابد؟

صندلی ماشین: استفاده از صندلی ماشین برای کودکان الزامی است. حتما صندلی بسیار مستحکم با موارد ایمنی مناسب خریداری کنید. توجه داشته باشید بیشتر صندلی های ماشین برای کودکان تاریخ مصرف دارند و پس از 5 سال منقضی می شوند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول



شیرخوردن از سینه و شیشه

بالشت شیر دادن کودک: این بالشت ها برای شیر خوردن کودک از سینه و شیشه مناسب هستند و کمک می کنند تا مادر هنگام تغذیه کودک خیلی به گردن و کمر خود فشار نیاورد. این بالشت ها بسیار راحت تر و بهتر از بالشت های معمولی هستند.

لوازم شیردهی از سینه: پماد لانولین (در همه داروخانه ها موجودند) برای تسکین سینه لازم است. کاملا طبیعی است تا هنگام شیر دادن، شیر از سینه چکه کند به همین دلیل، بهتر است از دستمال های قابل شست و شو یا پدهای یکبار مصرف برای خشک و تمیز ماندن لباس خود استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

دستمال برای پس دادن شیر از دهان کودک (6 تا 12 عدد): برای خشک کردن و تمیز ماندن لباس، از دستمال های مخصوص پس دادن شیر از دهان کودک استفاده کنید.

شیشه شیر (6 تا 12 عدد): نوزادهای تازه متولد شده  به شیشه های 14 گرمی نیاز دارند. اما شما باید چند عدد شیشه 225 گرمی برای کودک خود خریداری کنید. به همان اندازه نیز به پستانک نیاز دارید. سعی کنید شیشه هایی بخرید که مواد شیمیایی همچون فتالات در ساخت آنها استفاده نشده است، یا شیشه های شیشه ای بخرید.

برس شت و شوی شیشه: این برس ها برای شست و شوی همه قسمت های شیشه و پستانک استفاده می شوند.

شیردوش: شاید بخواهید شیر سینه خود را داخل شیشه بدوشید. برای این کار می توانید از شیردوش استفاده کنید که همچون دست عمل می کند. انواع برقی آن نیز وجود دارد که به طور همزمان از هر دو سینه شیر می دوشد. بهترین انواع شیردوش ها آنهایی هستند که در خود دستگاه خنک کننده ای نیز برای نگهداری بیشتر شیر دارند.



تغذیه کودک


نوزادان از 4 تا 6 ماهگی آغاز به خوردن غذاهای جامد می کنند. به همین منظور، شما باید وسایلی را برای تغذیه آنها خریداری کنید.

صندلی کودک: خریداری صندلی کودک کمک می کند تا هنگام غذا دادن به کودک راحت تر باشید. این صندلی ها، سینی در جلوی خود دارند که غذا روی آنها قرار می گیرد و زمین نمی ریزد. همچنین، چرخ نیز دارند که به راحتی می توان از اتاقی به اتاق دیگر آن را جابه جا کرد. مدل هایی را خریداری کنید که راحت تر تمیز می شوند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول


کاسه کودکان: برخی از کاسه های مخصوص کودکان در زیر خود پایه ای دارند که به خوبی روی میز قرار می گیرند و به سادگی روی زمین نمی افتد.

قاشق کودکان: قاشق های پلاستیکی بهتر از انواع فلزی هستند. این قاشق ها اندازه های کوچکی نیز دارند که به راحتی در دهان کوچک کودک قرار می گیرد. 

لیوان های پستانک دار (3 تا 5 عدد): این لیوان ها در و لوله ای برای نوشیدن آسان تر دارند. کودکان، لیوان های دسته دار را بسیار راحت تر در دست خود نگه می دارند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

پیش بند (3 تا 5 عدد): انواع مختلفی از پیش بند - از انواع ضدآب گرفته تا آنهایی که زود خشک می شوند - در بازار موجود است.



اسباب بازی، وسایل سرگرمی و آرام کننده

پستانک: بعضی از کودکان، پستانک دوست دارند برخی نیز دوست ندارند. خرید این وسیله ضروری نیست اما برخی از کودکان با خوردن پستانک آرام و ساکت می شوند.

گهواره: این گهواره ها هنگام تکان خوردن کودک بالا و پایین و باعث آرام شدن او می شود. این گهواره ها به دلیل داشتن کمربندهای نگهدارند، بسیار امن و راحت هستند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

تشک مخصوص بازی: این تشک ها بسیار نرم هستند و کودکان اسباب بازی های خود را روی آن پهن می کنند. انواع مدرن آن ها، چراغ و موزیک نیز دارند.

اسباب بازی: کودکان زیر یک سال به اسباب بازی های زیبا نیاز ندارند. جغجغه، اسباب بازی های موزیکال و نرم برای آنها کافیست.

کتاب: کتاب های مقوایی بسیار ضخیم برای آموزش فرهنگ کتاب خوانی به کودکان مناسب هستند.



خواب

تختخواب و تشک بچه: برخی از والدین برای خواباندن نوزاد خود از گهواره های روپوش دار استفاده می کنند یا آنها را روی تخت خود می خوابانند. اما بهتر است برای فرزند خود تخت جداگانه تهیه کنید و در همان سال اول، او را عادت دهید تا در جای خود بخوابد.

روتختی و ملافه تخت: روتختی و ملافه های فانتزی متعددی در بازار وجود دارند اما شما به سه تا 5 ملافه تخت و یک تشک ضدآب برای کودک خود نیاز دارید. در حقیقت، ضربه گیر، بالشت، لحاف و پتوهای نرم که همراه با تخت کودک خریداری می شوند نباید در جای خواب او قرار بگیرند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول

پتوهای پوشیدنی (2 تا 3 عدد): این پتوهای پشمی یا پنبه ای همچون کیسه هستند که نوزاد داخل آن قرار می گیرد. این پتوها نرم و گرم هستند و کودک راحت تر می خوابد. خرید این پتوها به شرایط آب و هوایی محل زندگی شما و همچنین فصلی که نوزاد به دنیا آمده است، بستگی دارد.

قنداق (3 عدد): بسیاری از نوزادان دوست دارند قنداق شوند. توجه داشته باشید، برخی از پتوهای پوشیدنی برای قنداق کردن نوزاد نیز استفاده می شوند.



 امنیت

شما باید به محض اینکه کودک شروع به چهار دست  پا رفتن، غلتیدن و خزیدن به اطراف کرد، همه وسایل خطرناک را از جلوی دست او جمع کنید و برخی وسایل ایمنی را خریداری کنید. برخی از وسایل امنیتی می توانند کودک شما را از بسیاری از خطرهای معمول دور نگه دارند.

وسایل مورد نیاز کودکان در یک سال اول


در های محافظ: اگر خانه شما پله دارد باید پایین و بالای پلکان، در های محافظ نصب کنید. از این درها می توانید برای بستن راه ورود به اتاق هایی همچون دستشویی یا اتاق کار خود نیز استفاده کنید.

ضامن در کمد و کابینت: سعی کنید از میان مدل های مختلفی که وجود دارند، نمونه ای را انتخاب کنید که در برابر تلاش های مستمر کودکان مقاومت بالایی دارد.

مانیتور کودک: این وسیله، فرستنده و گیرنده ای دارد که به والدین کمک می کند تا فعالیت های کودک خود در اتاق دیگر را کنترل کند. فرستنده باید به اندازه کافی به کودک نزدیک باشد تا صدای او را ارسال کند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)