خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

يائسگي؛ بحران ميانسالي در زنان

1392/6/29 1:38
نویسنده : خاله ی مهربون
806 بازدید
اشتراک گذاری
خيلي از زناني كه به دوره يائسگي پا مي‌گذارند از اينكه دچار عوارض گوناگوني مي‌شوند تعجب مي‌كنند،‌ اما واقعيت اين است كه بسياري از زنان اين مشكل را تجربه مي‌كنند و بايد بدانند طيف اين علائم چقدر متنوع است.
 

خيلي از زناني كه به دوره يائسگي پا مي‌گذارند از اينكه دچار عوارض گوناگوني مي‌شوند تعجب مي‌كنند،‌ اما واقعيت اين است كه بسياري از زنان اين مشكل را تجربه مي‌كنند و بايد بدانند طيف اين علائم چقدر متنوع است و هركدام از اين علائم را چگونه مي‌توان برطرف كرد .

 هورمون هست، اما...
بسياري از مشكلات زنان پس از ورود به دوره يائسگي ناشي از هورمون‌هاست، البته برخلاف تصور بسياري از زنان، خانم‌هاي يائسه هم ترشح هورمون را دارند فقط ميزان و نسبت ترشح هورمون‌ها تغيير مي‌كند. اگر ميزان ترشح هورمون‌ها در سطح مناسبي باشد. مي‌توان از بسياري از مشكلات مثل از دست دادن بافت استخواني، از دست دادن موها و چاق شدن جلوگيري كرد. در اين مطلب به صورت فهرست‌وار به مشكلات اصلي زنان در دوره يائسگي اشاره و درمورد هركدام راه‌حل‌ها و شيوه‌هاي درماني مناسب و دردسترس پيشنهاد مي‌شود. 

اين اتفاق براي‌تان عجيب است؟
1- لكه‌بيني يا خونريزي‌هاي زنانه
به هرحال ممكن است خانم‌ها حتي چندسال پس از شروع دوره يائسگي هم شاهد لكه‌بيني و خونريزي باشند. دركل تعريف لكه‌بيني و خونريزي در زنان يائسه اين است كه آنها حداقل براي مدت 12 ماه هيچ دوره ماهانه‌اي را تجربه نكرده باشند و پس از آن براي يك يا چندبار خونريزي يا لكه‌بيني را تجربه كنند. اولين قدم در چنين مواردي مراجعه به يك پزشك متخصص زنان و زايمان است كه معاينات و آزمايش‌هاي لازم را در اين مورد انجام داده و علت‌هاي احتمالي را بررسي و تشخيص لازم را بدهد و درصورت لازم درمان را شروع كند. برخي از علت‌هاي شايع خونريزي يا لكه‌بيني در دوره پس از يائسگي، نامنظم بودن و عدم تعادل هورموني، پوليپ‌ها يا تغييرات ديگر در بافت واژن يا رحم است. در بيشتر موارد علت بروز اين مسئله علت مهمي نيست اما از آنجايي كه برخي علت‌هاي اين مسئله مي‌تواند جدي و مهم باشد، حتما بايد به متخصص زنان مراجعه كرد تا پس از بررسي مشخص شود كه علت بروز اين اتفاق چيست.


گاهی كوره آتش مي‌شويد؟
2- گرگرفتگي و گل انداختن
اگر پس از ورود به اين مقطع از زندگي‌تان دچار احساس گرگرفتگي مي‌شويد، بدانيد كه تنها نيستيد. جالب است بدانيد كه برخي زنان حتي تا 70سالگي هم اين احساس‌ها را تجربه مي‌كنند كه البته درمورد آنها به‌نظر مي‌رسد مسائلي مثل ميزان بالاي اضطراب، شيوه نامناسب زندگي و حتي اضطراب مزمن هم در اين مورد دخيل است.  بايد گفت در دوره پس از يائسگي ميزان ترشح هورمون استروژن از تخمدان‌ها كاهش مي‌يابد و بدن به دنبال جايگزين كردن هورمون استروژن از نقاط ديگر (مثلا از غدد فوق كليوي) است. اما ممكن است با بالا رفتن سن غدد فوق كليوي نتوانند اين وظيفه را به انجام برسانند و اينگونه مي‌شود كه ترشح نامنظم هورمون استروژن مي‌تواند باعث بروز حالت گرگرفتگي و احساس گل انداختن صورت در زنان شود. 
چه كار مي‌توانيد انجام دهيد: يك زن در تمام طول زندگي‌اش ترشح هورمون‌ها را در بدنش دارد، فقط بايد اين ترشح هورموني تعادل مناسب را داشته باشد. نتيجه مطالعات 25ساله يك گروه پزشكي در دانشگاه پنسيلوانيا نشان داده، بهترين راه برطرف كردن اين احساس گرگرفتگي شيوه درماني چند لايه است كه شامل استفاده از مكمل‌ها، آزمايش‌هاي منظم سنجش هورموني، تغييرات در سبك زندگي و رژيم غذايي مناسب است. 

از طاسي مي‌ترسيد؟
3- نازك شدن موها و ريزش مو
براي بسياري از زنان نازك شدن و از دست دادن مقادير قابل توجهي از موها، از مهم‌ترين دل‌نگراني‌هاي دوره يائسگي است. يك علت اصلي اين اتفاق مي‌تواند برهم خوردن تعادل ميان هورمون‌هاي تستسترون و استروژن باشد كه در گذر زمان بدتر هم خواهد شد. البته ريزش موها مي‌تواند به علت كمبود برخي مواد مغذي يا ناشي از تجربه كردن مقدار بالايي از اضطراب باشد. 
چه كار مي‌توانيد انجام دهيد: اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه از خودتان بپرسيد: «وضعيت تغذيه من چطور است؟» براي آنكه سيكل رشد موهاي شما حالت مناسبي داشته باشد و از نازك‌شدگي و ريزش موها جلوگيري كنيد، استفاده از رژيم غذايي با اندكس كليسميك پايين و مكمل‌‌هاي غذايي و معدني مناسب مي‌تواند مفيد باشد. براي آنكه رژيم غذايي مناسبي داشته باشيد، ويتامين A و B (به‌خصوص بيوتين) و نيز ويتامين‌هاي C، D، E، كلسيم، منيزيم، روي و آهن به همراه اسيدهاي چرب امگا3 مي‌تواند بسيار موثر باشد و به موهاي شما كمك كند.

مشكلي كه كسي از آن صحبت نمي‌كند
4- تغييرات واژن
بسياري از زناني كه پا به دوره منوپوز (يائسگي) مي‌گذارند، تغييراتي را در واژن خود تجربه مي‌كنند كه علائم آن مي‌تواند بسيار متفاوت باشد؛ كمي خارش، خشكي محيط، احساس ناراحتي و از دست دادن تمايل به ارتباط جنسي برخي از اين علائم هستند. تغييراتي كه به نازك شدن و خشكي بافت ديواره واژن مي‌انجامد، مي‌تواند ناشي از كاهش ميزان استروژن در بدن باشد. از آنجايي كه بسياري از زنان از بيان كردن اين موضوع خجالت مي‌كشند و به پزشك مراجعه نمي‌كنند، علائم آنها شديدتر شده و درمان آنها سخت‌تر مي‌شود. 
چه كار مي‌توانيد انجام دهيد: درمان در اين مورد به افزايش ضخامت و افزايش ثبات ديواره واژن متمركز است. در مورد بسياري از زنان، نوشيدن مايعات به اندازه كافي، استفاده از پمادهاي موضعي حاوي ويتامين E و استفاده از پمادهاي نرم‌كننده موضعي مي‌تواند مشكل را به اندازه زيادي كاهش دهد. در زناني كه دچار از بين رفتن بافت واژن (آتروفي واژن) مي‌شوند استفاده از تركيبات استروژن موضعي مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد. 

يك مشكل خجالت‌آور
5- مشكل بي‌اختياري ادراري
مشكل بي‌اختياري ادراري در ميان زنان مسن يك مشكل بسيار شايع است. مشكلاتي مثل تكرر ادرار يا احساس نياز به دفع و احساس اضطرار در دفع ادرار ناشي از نازك شدن و ضعيف شدن عضلات لگن و نيز ناشي از ضعيف شدن بافت همبند لگن است. البته مسائلي مثل اضافه وزن، مقاومت به انسولين و نيز استفاده از برخي مواد محرك هم مي‌تواند در اين زمينه تاثير داشته باشد. 

چه كار مي‌توانيد انجام دهيد: بايد اين را بدانيد كه اگر هرچه زودتر دنبال برطرف كردن علائم ادراري باشيد، به پاسخ بهتري خواهيد رسيد و درمان شما راحت‌تر خواهد بود. براي گروهي از زنان تنها استفاده از كرم‌هاي موضعي استروژن براي چندروز مي‌تواند همه مشكلات‌شان را برطرف كند. همچنين برخي ورزش‌هاي خاص براي عضلات كف لگن هم مي‌تواند در اين زمينه كمك‌كننده باشد. طب سوزني هم توانسته در بسياري از زنان اين مشكل را حل كند. بايد از يك متخصص تغذيه كمك بگيريد تا غذاهاي محرك مثانه را از رژيم‌غذايي خود حذف كنيد. اگر ديابت داريد يا دچار اضافه وزن هستيد، بدانيد كه اين مسائل مي‌تواند مشكل شما را بدتر كند. درنهايت هم تكنيك‌هاي جديد جراحي‌هاي كوچك يا حتي عمل‌هاي غيرجراحي مثل لاپاروسكوپي هم مي‌تواند به درمان شما كمك كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)