خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 27 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

مشکلات رایج باروری در مردان

1392/6/30 4:18
نویسنده : خاله ی مهربون
648 بازدید
اشتراک گذاری
در سال های اخیر، خیلی از زوج ها باردار نمی شوند یا دیر باردار می شوند. حدود 30 درصد این امر به مشکلات باروری در مردان مربوط است. 30 درصد نیز در نتیجه مشکل باروری زنان است و باقی آن دلایل متفاوت دارد.
 

 در سال های اخیر، خیلی از زوج ها باردار نمی شوند یا دیر باردار می شوند. حدود 30 درصد این امر به مشکلات باروری در مردان مربوط است. 30 درصد نیز در نتیجه مشکل باروری زنان است و باقی آن دلایل متفاوت دارد.
اگر حدود 35 سال سن دارید و یک سالی هست برای بچه دار شدن  اقدام کرده اید اما هنوز هیچ خبری نیست، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل ناشی از اشکالات باروری در زن یا مرد باشد، بیشتر مواقع به راحتی برطرف می شود و خانم می تواند باردار شود.



برای تشخیص مشکلات باروری در مردها باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا توصیه های درمانی درست دریافت کنید. البته شاید لازم باشد به متخصص ژنتیک هم مراجعه کنید. گاهی ممکن است عدم باروری مرد در نتیجه مشکلات ژنتیکی باشد.
برای اینکه با رایج ترین دلایل عدم باروری مردها آشنا بشوید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

•    سبک زندگی
همیشه انتخاب های سالم باعث می شوند تا باروری سالمی هم داشته باشید. اما اگر کارهای زیر را انجام می دهید ممکن است در معرض ناباروری قرار داشته باشید:
•    سیگار کشیدن
•    نوشیدن مشروبات الکلی
•    استفاده از مواد مخدر
•    مصرف داروهای بدنسازی (استروئید)
•    مصرف داروهای حاوی تستوسترون
•    تحت درمان سرطان بودن
•    تغذیه ضعیف داشتن
•    اضافه یا کمبود وزن داشتن
•    در معرض مواد سمی همچون آفت‌کش یا سرب قرار داشتن
اگر در معرض هر کدام از این مواد قرار داشتید حتما باید با پزشک در این رابطه صحبت کنید. در ادامه مراحلی را معرفی کرده ایم که مردها با رعایت و انجام آنها می توانند از باردار شدن همسر خود مطمئن شوند.



•    انسداد
تعداد کمی از مردها در مجرای انزال خود دچار گرفتگی و انسداد هستند که مانع از ورود اسپرم به داخل مایع منی می شود. اگر اپیدیدیم یا لوله برنده منی مسدود یا آسیب دیده باشد، احتمال دارد که اسپرم نتواند خود را به تخمک زن برساند. مسایلی همچون عفونت، زخم، مشکل ارثی یا وازکتومی می توانند دلیل این انسداد باشند.
نشانه ها:
 ندارد
راهکار ممکن: عمل جراحی برای باز کردن گرفتگی یا برداشتن وازکتومی. یا جراحی برای برداشتن اسپرم به منظور کاشت آمایشگاهی اسپرم در تخمک (IVF).

•    واریکوسل
واریکوسل در واقع رگ بزرگ شده و باد کرده شبیه واریس در پا است که در کیسه بیضه مردان به وجود می آید. واریکوسل روی تولید اسپرم تاثیر منفی دارد.
نشانه ها: بعضی از مردها درد بیضه دارند و برخی دیگر شاید هیچ نشانه ای نداشته باشند. برای تشخیص آن به آزمایش های اولتراسوند یا تست فیزیکی نیاز است.
راهکار ممکن: عمل جراحی برای ترمیم واریکوسل، تلقیح مصنوعی یا کاشت آزمایشگاهی اسپرم در تخمک

•    اسپرم غیرطبیعی
اگر تعداد اسپرم ها کم باشد یا اصلا مرد اسپرم نداشته باشد، حرکت اسپرم ضعیف یا کند باشد یا شکل و اندازه اسپرم نامعمول باشد، شاید نتوان اسپرم مرد را به صورت آزمایشگاهی هم در تخمک زن کاشت.
نشانه ها: ندارد
راهکار ممکن: داروهای باروری، تلقیح مصنوعی یا اسپرم اهداکننده (یا اسپرم خود شما اگر تعداد، اندازه و حرکت آنها خیلی هم غیرطبیعی نیست) یا تزریق اسپرم اینتراسیتوپلاسم (ICSI).

•    آنتی بادی ضداسپرم
بدن مرد می تواند نوعی آنتی بادی تولید و ترشح کند که اسپرم ها را از بین می برد. این اتفاق بیشتر پس از وازکتومی، گره بیضه (که بیضه داخل کیسه بیضه پیچانده می شود)، عفونت یا شوک عاطفی رخ می دهد.
نشانه ها: ندارد
راهکار ممکن: تلقیح مصنوعی، فناوری های کمک باروری (ART) یا تزریق اسپرم اینتراسیتوپلاسم (ICSI). داروهای استروئید همچون «پرد نیزون» اصولا برای از بین بردن آنتی بادی ضد اسپرم استفاده می شوند اما بسیاری از پزشکان آن را تجویز نمی کنند زیرا عوارض جانبی این دارو بسیار زیاد است و برای مدت طولانی در بدن می ماند.



•    مشکلات نامشخص باروری
شاید پزشک نوعی اشکال نامعلوم باروری را در مرد تشخیص دهد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، سم های محیطی می توانند روی باروری تاثیر منفی بگذارند اما هنوز رابطه مستقیمی برای این امر پیدا و مشخص نشده است.
نشانه مشخص: ندارد
راهکار ممکن: داروهای باروری به همراه تلقیح مصنوعی یا روش های ART همچون IVF می توانند کمک کننده باشند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)