خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

با ماساژدرماني نوزادتان را ريلكس كنيد

1391/7/21 6:36
نویسنده : خاله ی مهربون
999 بازدید
اشتراک گذاری

ارائه اين ماساژ براي تمامي نوزادان توصيه مي‌شود. بهتر است والدين اين ماساژ را قبل از غذاخوردن نوزاد يا يكي، دوساعت پس از غذاخوردن يا با نزديك شدن ساعت خواب به او ارائه كنند. دريافت اين ماساژ علاوه بر آنكه موجب افزايش آرامش و ريلكسي نوزاد شده موجب بهبود عملكرد اندام‌هاي داخلي او به‌ويژه دستگاه گوارش وي نيز مي‌شود. در عين حال ارائه اين ماساژها به نوزاد توسط پدر و مادر امكان برقراري رابطه عاطفي پايداري را ميان آنها و نوزاد ايجاد مي‌كند.




بازو و ساعد كودك را آماده كنيد 


براي شروع ماساژ دست نوزاد كافي است پس از آغشته كردن كف هر دو دست به روغن، انگشتان يك دست را دور بازوي كودك حلقه كرده و به آرامي از بالا به سمت مچ دست حركت دهید. به اين ترتيب علاوه بر بهبود جريان گردش خون در اين ناحيه به تخليه خستگي‌هاي كودك نيز كمك مي‌كنيد. اين حركت را روي هر دو دست راست و چپ انجام دهید و آن را يك تا 5 بار براي كودك تكرار كنيد تا احساس ريلكسي كند.




خونرساني را تقويت كنيد


در اين مرحله پاشنه كودك را كف يك دست قرار دهيد و با كمك دست ديگر روي پاي او را ماساژ دهيد. بهتر است در اين حالت از انگشت شست خود كمك بگيريد و روي پاي كودك را از مچ تا نزديك انگشتان پا با حركت‌هاي نرم، آرام و دوراني ماساژ دهيد. اين كار به ايجاد گردش خون مناسب در پاي كودك و همين طور آرامش او كمك مي‌كند. تنها نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه مراقب باشيد ناخن دست‌تان موجب آزار كودك و خراش پوست او نشود.




اين ناحيه را يك دقيقه ماساژ دهيد


پس از ماساژدادن بازو و ساعد سراغ كف دست نوزاد برويد. در اين مرحله لازم است از هر دو انگشت شست‌تان كمك بگيريد. كف دست كودك را روي دستان‌تان قرار دهيد و با نرمي هر دو انگشت شست آن را با ايجاد حركات فشاري نرم و آرام ماساژ دهيد. تمامي قسمت‌هاي كف دست را ماساژ دهيد و اجازه ندهيد يك نقطه از چشمان شما بيفتد. اين ماساژ را براي هر دوكف دست كودك به‌مدت يك دقيقه تكرار كنيد. در آخر هر مرحله مانند حركتي كه روي انگشتان پاي كودك انجام داديد تمامي 10 انگشت دست كودك را با كمك دو انگشت شست و سبابه‌خود از بند سوم به سمت ناخن‌ها خيلي آرام و نرم ماساژ دهيد.




پايانه‌هاي عصبي را تحريك كنيد


براي ارائه ماساژ به كف پا كه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي ماساژ كودك است، لازم است از حركت‌هاي دوراني و گرد استفاده كنيد. بهتر است پس از آغشته كردن سرانگشتان خود با روغن با كمك شست دست و با حركت‌هاي نرم و دوراني تمامي نقاط كف پاي بچه را از پاشنه تا نزديك انگشتان ماساژ دهيد. ماساژ كف پا به‌دليل آنكه محلي براي قرار گرفتن تمامي پايانه‌هاي عصبي و همين‌طور مردين‌هاي اعضاي مختلف بدن است، مي‌تواند تاثير بسيار مفيدي بر سلامت و تندرستي كودك و نوزاد شما داشته باشد. مهم‌ترين مسئله براي ارائه ماساژ آن است كه هر دو پاي نوزاد به‌طور برابر و يكسان ماساژ داده شود.




عضلات كودك را تقويت كنيد


براي ارائه اين ماساژ احتياج به روغني گياهي، طبيعي و خالص داريد. بهترين روغن براي ارائه ماساژ به كودك روغن زيتون يا روغن كنجد است. پاهاي بچه بهترين جا براي شروع ماساژ است و حساسيت كمتري نسبت به بقيه قسمت‌ها دارد. براي شروع ماساژ، كف هر دو دست را به روغن آغشته كنيد و پاي نوزاد را از مچ پا به سمت بالا ماساژ دهيد. مقصود از ماساژ در اين شرايط اين است كه دست‌تان را به آرامي دور ساق پاي نوزاد حلقه كنيد و به نرمي هر چه تمام‌تر عضلات را به سمت بالا ماساژ دهيد و دست‌تان را تا بخش بالايي پاي نوزاد بالا ببريد.




انگشتان را فراموش نكنيد 


پس از پايان ماساژ كف پاي نوزاد، فورا به سراغ انگشتان پاي او برويد. در اين مرحله سرانگشتان دست را به روغن آغشته كنيد و تك‌تك انگشتان نوزاد را به آرامي ماساژ دهيد. براي ارائه ماساژ، كافي است هر انگشت را به نرمي ميان دو انگشت شست و سبابه قرار دهيد و خيلي آرام از انتهاي انگشت به سمت ناخن‌ها حركت كنيد. فشار انگشت‌هايتان بايد نرم و مناسب لطافت انگشتان نوزاد باشد.




ستون فقرات نوزاد را گرم كنید 


در آخرین مرحله ارائه ماساژ لازم است، نوزاد را روی شكم بخوابانید و بر خلاف ماساژی كه روی سینه و شكم او با كف دست دادید، این بار از سرانگشتان هر دو دست‌تان كمك بگیرید و تمامی عضلات پشت كودك را ماساژ دهید. مراقب باشید در این مرحله تمامی عضلات اطراف ستون فقرات كودك، شانه‌ها و گردن او را از قلم نیندازید و همه نقاط را با آرامش و ریلكسی ماساژ دهید.




 عملكرد ریه را بهبود  ببخشید


پس از آنكه دست و پای نوزاد را ماساژ دادید، نوبت به بدن او می‌رسد. ابتدا او را به پشت روی حوله بخوابانید و كف هر دو دست را پس از آغشته كردن به روغن به آرامی روی سینه او قرار دهید و خیلی آرام شانه‌ها، سینه و شكم نوزاد را ماساژ دهید. در این مرحله باید خیلی آرام و نرم كف دست را روی بدن نوزاد حركت دهید؛ به‌گونه‌ای كه نوزاد احساس آرامش كرده و به راحتی اجازه ادامه كار را به شما بدهد. با ارائه این ماساژ علاوه بر بهبود جریان گردش خون در بخش سینه و ریه به بهبود عملكرد دستگاه گوارش به‌ویژه روده‌ها كمك می‌كنید.



نکته :


 برای ارائه ماساژ به نوزادتان رعایت چند نكته ضروری است:

  •   برای ارائه ماساژ همیشه از زیرانداز و حوله‌ای تمیز و مناسب برای كودك استفاده كنید و او را روی زمین بدون زیرانداز نخوابانید.
  •   حتما پیش از شروع ماساژ دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و خشك كنید.
  •   درصورتی كه دچار نگرانی و استرس هستید یا موضوعی شما را عصبانی كرده است، نوزاد و كودكتان را ماساژ ندهید. این كار موجب انتقال استرس و ناراحتی به او می‌شود.
  •    مراقب باشید دست‌هایتان سرد نباشد و دمایش به دمای بدن نوزاد نزدیك باشد تا موجب آزار او نشوید.
  •    اگر پوست دست شما زبر یا خشن است یا به تازگی دچار خشكی شده است، بهتر است ارائه ماساژ را به والدی كه پوست نرم​تر و مناسب تری دارد، واگذار كنید.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)