خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 6 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

دختران و تصویر ذهنی از بدن خود

1392/8/7 16:54
نویسنده : خاله ی مهربون
454 بازدید
اشتراک گذاری

هیکل خوب ، دغدغه  پایان ناپذیر دختران امروزی است ، توجه به سلامتی و ظاهر بسیار مطلوب است اما وسواس بیمار گونه شباهت به مانکن ها که روزبه روز در میان دختران افزایش می باید جای تامل دارد ....

دختران و تصویر ذهنی از بدن خود

 

 برای اینکه دختربچه ای را نسبت به بدنش آگاه کنید نیاز به تلاش کمی دارید. تحقیقات انجام شده درکالج آمریکایی مامایی و مسائل زنان نشان می دهد که تقریبا 54 درصد از دختران آمریکایی و دخترانی با سن 12 تا 23 سال از اندامشان راضی نیستند. این احساسات از کجا شروع می شوند؟ به طرز شگفت آوری، خیلی زودتر از آنچه ما فکرش را بکنیم.

دکتر روبین سیلورمن، متخصص رشد کودکان و نوجوانان و مولف کتاب "دختران چاق نمی شوند"، می گوید:" حتی دختر بچه هایی که به مدرسه نرفته اند شروع به درک این پیام که 'چاقی بد و لاغری خوب است' می کنند. آن ها به زودی این مطلب را یاد می گیرند. هرچند ممکن است به درستی ندانند که چیست، اما می دانند که وقتی موضوع سر وزن می رسد واکنشی نسبت به آن وجود دارد. ممکن است آن ها ناخواسته حرف معلمشان را هنگامی که به معلم دیگر می گوید که شلوار جینش چقدر متناسب تنش است، بشنوند. و بچه های 3 تا 5 ساله این موضوع را در ک می کنند که : لاغری خوب و چاقی بد است."

" دختران اغلب برای درک اینکه آیا ارزشمند و زیبا هستند به پدرشان چشم می دوزند."

به دلیل اینکه این احساسات می توانند خیلی زود شروع شوند، والدین باید توجه خاصی به این مسئله داشته باشند. به عنوان مادر، ما باید سخت تلاش کنیم که ناراحتی های خودمان را به دخترانمان انتقال ندهیم. سیلورمن می گوید:" حتی اداهایی که هنگام نگاه کردن به بدنتان در آینه درمی آورید، قضیه را برای دختر کوچکتان روشن می سازد.مسئله مهمی است، زیرا شما با کودکانی سرو کار دارید که باید وزن اضافه کنند."

 پدران تاثیر مهمی بر عزت نفس دخترانشان دارند. سیلورمن می گوید:" پدر اولین شخصیت مرد در زندگی یک دختر جوان است، و الگویی است که مردان دیگر باید چطور با او رفتار کنند. دختران اغلب برای درک اینکه آیا ارزشمند و زیبا هستند به پدرشان چشم می دوزند. پدر ممکن است با مهربانی بگوید 'پاهای تپلشو نگاه کن' ، اما پس از این کاری که دختر می کند این است که فهرست جامعی از رفتارهایی که برایش ضرر دارد را به کار می بندد."

نوجوانی سن شکل دادن تصور از بدن است. نه تنها دختران به سمت پیدا کردن هویتشان می روند بلکه آنطور که سیلورمن می گوید:" بدنشان از همه جهات در حال تغییر است و برای دختری در دوران بلوغ ،عادی است که حدود 25 پوند وزن اضافه کند. وزن اضافه می کنند و بزرگ می شوند. گاهی والدین به خاطر این اضافه وزن نگران می شوند ، اما در 6 ماه بعد دختران رشد می کنند و وزنشان در بدن تقسیم می شود."

 باید چکار کنیم تا دختران احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند؟

girl-body-image-2

سالم بودن

یکی از راه های افزایش عزت نفس در دختران نوجوان تاکید بر سلامتی است نه بر وزن. آرونسون به پدر و مادر ها می گوید:" موادی مصرف کنید که ارزش غذایی داشته باشند و به شما انرژی بدهند. وقتی کودکی می بیند که والدینش زیاد از غذاهای پر چرب استفاه می کنند و به بدنشان توجه ندارند، او هم همان کار را می کند."

همچنین تعیین کردن استاندارد های خوب هم مهم است زیرا وقتی بچه هایمان در مدرسه و از نظرمان دورند کنترلی بر آن ها نداریم. با راهنمایی آن ها به راه سالم تر، شانسش کم تر است که از هنجارهایشان منحرف شوند. سیلورمن می گوید:" همه افراد در خانواده باید سالم باشند، هم بچه های لاغرتر و هم بچه های چاقتر، با خواب کافی، خوردن مواد مغذی، نوشیدن آب، کاستن استرس از راه های موثر و ورزش کردن، اینگونه است که ما سالم خواهیم بود."

رسانه و پیام آن

تشویق به داشتن روش زندگی سالم مهم است زیرا کودکان هنگامی که با رسانه و تمام پیام های گیج کننده ای که می دهد مواجه می شوند،به کمک نیاز دارند.  دختران می کوشند مانند تصاویر مانکن ها شوند، اما آنچه نمی دانند این است که بسیاری از این تصاویر حاصل دستکاری با فتوشاپ است !

سواد رسانه از سنین کودکی بسیار مهم است ، به فرزندانتان بیاموزید که مراقب رسانه باشند. با آن ها بنشینید، کارتون هایشان ، تبلیغات، و فیلمها را تماشا کنید و در مورد موضوعاتی که می بینید با آن ها صحبت کنید. والدین می توانند تاثیر بزرگی بر نحوه ای که دختران این تصاویر را می بینند داشته باشند. مخصوصا هنگامی که از سن کم شروع می کنند.

سیلورمن می گوید، مهم است که برای دخترانمان وقت بگذاریم و هر قدر که می توانیم از آن ها حمایت کنیم. :" بر هوش تاکید داشته باشید، روابطشان با دیگران و ویژگی های خوبشان. فقط بر موضوع زیبایی تمرکز نکنید. به آن ها بگویید،'استعدادخوبی در حساب و کتاب داری' یا اینکه 'کنترل همه جانبه ای رو تیم خودت داری'. تو رهبر بزرگی هستی."

او اضافه می کند:" حتما در مورد کارهای مهمی که ما زنان  انجام می دهیم صحبت کنید. بگذارید ببیند برای موفقیت هایمان خود را تحسین می کنیم تا احساس کنند که آزادند که همان کار را انجام دهند و توانایی هایشان را بروز دهند ."

تصویر خودتان

شاید شما هم از آن دسته دخترانی باشید که تحت تاثیر پدر ومادر و یا رسانه ، تصویر نادرستی از بدن خویش دارید ،در هر وضعیتی که هستید  خودتان را بپذیرید و دوست بدارید ، این اولین قدم است ،اگر خودتان را دوست ندارید حتی نمی توانید تغییر  کنید ، روی جنبه های مثبت خود تمرکز کنید ، هوش و استعداد خود را ببینید ، استخوان بندی بدن افراد متفاوت است و گاهی فردی هرچه تلاش کند نمی تواند مثل مانکن ها شود !!! ... استانداردهای زیبایی خود را پیدا کنید .نمی گویم برای زیباتر شدن تلاش نکنید ، نه !! منظور من اینست که تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرید ، تمام فکرو ذکرتان این نباشد که اگر مثل فلان مدل نباشید دیگر خواستنی نخواهید بود ، زن بودن صرفا تمرکز بر زیبایی های ظاهری نیست ، خودتان را بیشتر ببینید و بشناسید ، شما سرشار از زیبایی و خلاقیت هستید ، تمرکز بر خلاقیت فردی ، شادی درونی ایجاد می کند و این شادی در ظاهر شما نیز آشکار خواهد شد ، استرس را از خود دور کنید ، در پی رشد خود باشید ، هرکاری را که لازم است انجام دهید تا خودتان را بهتر بشناسید و بیشتر از خودتان و وجودتان لذت ببرید .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)