خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

شگفتی روی سفره هفت سین

1392/12/28 19:46
نویسنده : خاله ی مهربون
2,422 بازدید
اشتراک گذاری

 یکی از زيباترین سمبل‌های سفره‌های هفت‌سین تخم‌مرغ است. می‌گویند تخم‌مرغ نشان زایش است و از این روست که پایش به سفره‌های هفت‌سین ما ایرانی‌ها بازشده بدون  آنکه نشانی از سین داشته باشد! این سمبل‌های بدون سین به همین سادگی پای سفره هفت‌سین نمی‌نشینند و معمولا حضور آنها با رنگ و نقش همراه است. رسم بر این است که هر کس به سلیقه خودش نقشی بر آنها بزند. برای نشاندن نقش روی آنها هم راه‌های متفاوتی وجود دارد و ساده‌ترین راه هم این است که رنگ و قلمو را در دست بگیرد و تخم‌مرغ‌ها را هر طور که دل‌تان می‌خواهد رنگ کنید، اما خب غیر از این روش همیشگی، راه‌های دیگری هم هست، راه‌هایی که هم شما را سر ذوق می‌آورد و هم باقی مهمانان را. روش‌هایی که لازمه پیاده کردن‌ آنها خرج کردن کمی خلاقیت است و مقداری حوصله.

عیدی یا تخم‌مرغ‌رنگی؟!

حالا ما می‌خواهیم به شما توصیه کنیم تا امسال برای تخم‌مرغ‌هاي رنگی‌ سفره هفت‌سین‌تان یک نقشه درست و حسابی بکشید و با استفاده از ایده‌های خلاقانه‌ تخم‌مرغ رنگی‌هایی بسازید با امضای خودتان. اما این همه ماجرا نیست، اگر کمی حوصله به خرج دهید و به جای یکی، دو تخم‌مرغ تخم‌مرغ‌های بیشتری بسازید، می‌توانید یک عیدی متفاوت هم برای بچه‌های فامیل داشته باشید! یک عیدی تخم‌مرغی که هم بچه‌ها را سر ذوق می‌آورد و هم هنر شما را به رخ اهل فامیل می‌کشد. اگر با این پیشنهاد موافقید فقط تعداد کوچولوهای فامیل را حساب کنید و باقی ماجرا را بسپارید به ما!


ما برای شما یک پرونده ویژه تخم‌مرغ‌رنگی تدارک دیده‌ایم. یک پرونده ویژه که 6روش متفاوت و بسیار ساده به شما آموزش می‌دهد تا امسال تخم‌مرغ‌هاي‌ رنگی‌ سفره هفت‌سین‌تان متفاوت‌، زیبا و خلاقانه‌تر از همیشه باشد.


تخم‌مرغ چسبی!

ابزار لازم: در این روش شما علاوه‌بر تخم‌مرغ، چسب برق(لنت)، قیچی و گواش به رنگ دلخواه هم نیاز دارید!


روش‌ کار هم بسیار ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید، کافی است نوار چسب را به شکل دلخواه‌تان دور تخم‌مرغ به صورت اریب یا راه‌راه بپيچيد!حالا تخم‌مرغ لنت پیچ شده را درون کاسه‌ای از رنگ رقیق شده قرار بدهید، چند دقیقه‌ای صبر کنید و بعد منتظر بمانید تا کاملا خشک شود.بعد از اینکه از خشک شدن رنگ مطمئن شدید نوارهای چسب را از آن جدا کنید. در مرحله بعد دوباره  باید بروید سراغ لنت و این‌بار از سوی دیگر آن را دور تخم‌مرغ بپیچید و دوباره همان مراحل قبلی را تکرار کنید. یعنی بعد از اینکه تخم‌مرغ را از کاسه رنگ بیرون آوردید منتظر بمانید تا کاملا خشک شود و بعد لنت‌ها را از آن جدا کنید.تخم‌مرغ رنگی شما آماده است!



تخم‌مرغ توری!

ابزار لازم: در این روش شما غیر از تخم‌مرغ به کش‌های ظریف پلاستیکی، تکه‌های نوار تور و گیپور نیاز دارید و البته آبرنگ!

قبل از اینکه شروع به کار کنید رنگ دلخواه‌تان را از میان رنگ‌های آبرنگ  انتخاب کنید. بهتر است قرص رنگ را درون آب بریزد و اجازه بدهید کاملا در آب حل شود. یادتان باشد در این روش هرقدر رنگ شما رقیق‌تر باشد نتیجه کار بهتر می‌شود.


حالا نوار توری دلخواه‌تان را دور تخم‌مرغ بپیچید و اضافه آن را با کش پلاستیکی که از قبل آماده کرده‌ بودید مهار کنید.

تخم‌مرغ را درون محلول رنگ بریزید و چند دقیقه‌ بگذارید در آن غوطه‌ور بماند. بعد از گوشه تور بگیرید و تخم‌مرغ را از درون محلول رنگ بیرون بیاورید البته چند ثانیه ‌اجازه بدهید تا رنگ‌های اضافی تور درون کاسه رنگ شره کنند.

در فاصله‌ای که تخم‌مرغ درون محلول رنگ مشغول رنگ گرفتن است با استفاده از یک تکه یونولیت و تعدادی سوزن‌ته‌گرد می‌توانید یک پایه مناسب برای خشک کردن تخم‌مرغ‌هاي ‌رنگی‌‌تان بسازید (درست مثل تصویر).

حالا بروید سراغ تخم‌مرغ، تور را از آن جدا کنید و تخم‌مرغ را روی صفحه‌ای که ساختید قرار بدهید و  منتظر بمانید که رنگ کاملا خشک شود. تخم‌مرغ توری شما آماده است!


تخم‌مرغ لاکی!

ابزار لازم: حتما بین وسایل آرایش شما تعداد زیادی لاک پیدا می‌شود که دیگر قابل‌استفاده نیستند یا دست‌کم رنگ‌های آنها برای شما تکراری شده‌اند. در این روش باید بروید سراغ همان‌ها، یک سیخ چوبی و یک کاسه پر از آب!


حالا یک قطره از هر کدام از لاک‌ها را توی آب بریزید. بعد با سیخ چوبی آنها را با هم ترکیب کنید، البته انتظار نداشته باشید که رنگ‌ها درون ظرف کاملا حل و با هم ترکیب شوند شما درون کاسه باید طرحی شبیه ابر و بادهای دوران کودکی بسازید. مهم‌ترین مرحله در این روش همین بخش مخلوط کردن رنگ‌هاست چرا که قرار است درست  همین  طرحی که با کمک سیخ چوبی روی آب ایجاد می‌کنید روی تخم‌مرغ‌تان منعکس ‌شود!

حالا باید با دقت تخم‌مرغی که از خشک بودن آن اطمینان دارید در آب غوطه‌ور کنید؛ دقت داشته باشيد تخم‌مرغ به طور کامل درون آب قرار بگیرد، بعد خیلی زود آن را از آب بیرون بیاورید.

حالا تخم‌مرغ را روی صفحه‌ای که با استفاده از سوزن‌ته‌گرد و یونولیت ساخته بودید قرار بدهید و منتظر بمانید تا درست و حسابی خشک شود.


تخم‌مرغ رنگی شما آماده است!


تخم‌مرغ رنگی بدون رنگ!

در این روش به تکه‌پارچه‌های رنگی، نخ و بالاخره تخم‌مرغ نیاز دارید. همان‌طور که می‌بینید این بار به رنگ نیازی ندارید!


تکه پارچه‌ها را دور تخم‌مرغ‌‌ها بپیچید اضافی‌های پارچه را ببرید و با نخ پارچه را روی تخم‌مرغ مهار کنید. به مرحله پیچیدن نخ دقت کنید. باید نخ را درست و حسابی دورتادور تخم‌مرغ و پارچه بپیچید. بعد تخم‌مرغ 
پیچیده شده را درون یک ظرف پر از آب قرار بدهید و اجازه بدهید که تخم‌مرغ درون آب درست و حسابی بجوشد. دست کم 15 دقیقه‌ای به آب درحال جوش و تخم‌مرغ زمان بدهید تا همه چیز درست و حسابی جا بیفتد!تخم‌مرغ‌ها را از آب خارج کنید و اجازه بدهید که کاملا خنک شوند. نخ را ببرید و با دقت تخم‌مرغ‌تان را از دل پارچه بیرون بکشید. 

حالا تخم‌مرغ شما آماده است!


تخم‌مرغ نخی!

ابزار لازم: در این روش شما به نخ‌ کوبلن، در چندین و چند رنگ، چسب مایع ترجیحا ماتیکی و البته تخم‌مرغ  نیاز دارید.

در قدم اول باید تخم‌مرغ را تقسیم‌بندی کنید! یعنی با کمک یک مداد به تعداد رنگ‌هایی که می‌خواهید روی تخم‌مرغ داشته باشید، خط بکشید.

از سر تخم‌مرغ شروع کنید، بند اول را با چسب بپوشانید، کمی حوصله کنید چون در این مرحله باید کمی با دقت جلو بروید. سر نخ کوبلن  را با انگشت‌تان نگهدارید و باقی نخ را با دست دیگر با دقت دور آن و روی  تخم‌مرغ بپیچید و  به همین روش، یعنی مرحله به مرحله چسب بزنید و  تا انتهای تخم‌مرغ پیش بروید!


در این روش تنها نکته مهم نقطه شروع و پایان است سعی کنید در این  نقاط، دقت و ظرافت نخ را روی تخم‌مرغ بچسبانید. 

به همین سادگی تخم‌مرغ نخی شما آماده است!


تخم‌مرغ گلی!

ابزار لازم: در این روش شما به چسب چوب، گل‌های خشک‌ شده دلخواه و البته تخم‌مرغ نیاز دارید.

در این روش ابتدا باید گل یا حتی برگ موردنظرتان را انتخاب کنید، شاخ و برگ اضافه آن را ببرید و گل را لای یک کتاب حجیم به حال خودش بگذارید تا کاملا تخت شود؛ این مرحله دست کم 24 ساعتی زمان می‌برد.


بعد از آماده شدن گل باید  تمام سطح تخم‌مرغ را با یک قلم‌موی رنگ درست و حسابی با چسب چوب بپوشانید. بعد گل را روی آن قرار بدهید و دوباره روی گل را با چسب‌چوب بپوشانید، دقت کنید که همه سطح گل با چسب پوشیده شود.

حالا منتظر بمانید تا چسب‌چوب خشک و بی‌رنگ شود. به محض خشک شدن چسب تخم‌مرغ شما هم آماده است!
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)