خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

اگر بارداريد، دور اين کارها را خط بکشيد!

1393/4/21 17:12
نویسنده : خاله ی مهربون
856 بازدید
اشتراک گذاری

سلامت: قطعا بارها شنيده‌ايد كه خانم‌ها بايد قبل از باردارشدن از نظر کم‌خوني آزمايش بدهند، واكسن بزنند، مصرف قرص اسيدفوليك را شروع كنند و... اما شايد كمتر در مورد كارهاي خطرناك و ممنوع در اين دوران صحبت شده باشد. اين هفته به مهم‌ترين موارد ممنوعه بارداري اشاره مي‌كنيم.

اگر بارداريد، دور اين کارها را خط بکشيد!


1. سيگار کشيدن

بسياري از خانم‌هايي كه حتي تفنني سيگار يا قليان مي‌كشند، مي‏گويند وقتي باردار شويم سيگارمان را ترك خواهيم كرد در حالي كه ترك يكباره اين عادت سخت است و زمان زيادي طول مي‌كشد تا سموم ناشي از استعمال دخانيات از بدن پاك شود. قطعا هر چه اين سموم در بدن مادر بيشتر باشد، عوارض جبران‌ناپذيرتري بر جنين خواهد داشت.

2. رژيم گرفتن

ممكن است خانمي دچار اضافه‌وزن، چاقي يا حتي كمبود وزن و سوءتغذيه باشد ولي برطرف كردن اين مشكل‌ها هنگام بارداري كار اشتباهي است، بنابراين اگر چاق هستيد يا اضافه وزن داريد يا از سوءتغذيه رنج مي‌بريد، قبل از باردار شدن به متخصص تغذيه مراجعه كنيد و با درمان مناسب و وزن متعادل وارد اين مرحله حساس شويد تا جنينتان دچار كم‌وزني يا وزن زياد نشود.

3. قطع خودسرانه دارو

خانم‌هاي زيادي به بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل بيماري‌هاي روماتولوژي، ديابت، فشارخون و... مبتلا هستند و از داروهاي مختلفي استفاده مي‌كنند اما برخي از آنها وقتي مي‌خواهند باردار شوند يا متوجه بارداري مي‌شوند، داروهايشان را خودسرانه و يكباره قطع مي‌كنند تا عوارض ناشي از مصرف دارو روي جنينشان تاثير نگذارد! در حالي كه قطع خودسرانه اين داروها عوارض بدتر و شديدتري براي مادر و جنين خواهد داشت. اگر بيماري خاصي داريد و دارو مصرف مي‌كنيد، قبل از باردار شدن به پزشك مراجعه كنيد و به صلاحديد او از داروهاي كم‌ضررتر يا با دوزهاي مناسب‌تر استفاده كنيد.

4. خوردن غذاهاي مانده و فست‌فود

در دوره بارداري خلق و خوي مادر باردار تغيير مي‌كند و حتي به سمت افسردگي پيش مي‌رود. در اين حالت شايد پخت و پز و تهيه غذاي مناسب براي بسياري از خانم‌ها سخت باشد. به همين دليل مصرف انواع فست‌فود يا غذاهاي مانده يا فريزي افزايش مي‌يابد. مصرف اين قبيل غذاها در دوره بارداري به‌دليل نمك زياد، مواد نگهدارنده و كالري بالا مناسب نيست. بدن يك زن باردار به انواع غذاهاي تازه و مقوي، انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها

و به طور كلي تمام موادمغذي موجود در هرم غذايي نياز دارد بنابراين سعي كنيد با كمك گرفتن از اطرافيان به اندازه موردنياز و نه بيشتر، غذاهاي خوب و سالم تهيه کنيد و بخوريد.

5. ماندن در محيط‌هاي گرم

از قرار گرفتن در محيط‌هاي بسيار گرم مثل محيط سونا، سولاريوم، نشستن طولاني‌مدت در حمام يا زير نور آفتاب خودداري كنيد. گرم شدن زياد بدن به‌خصوص در 3 ماهه اول تاثير منفي روي جنين مي‌گذارد و به اصلاح تراتوژن است. حتي اگر خانم بارداري سرما بخورد و تب بالا داشته باشد، بايد هر چه سريع‌تر تب او را پايين آورد تا جنين دچار مشكل نشود.

6. بي‌تحركي طولاني‌مدت

بسياري از خانم‌ها به‌خصوص كساني كه دچار لكه‌بيني هستند يا در بارداري‌هاي قبلي مشكل داشته‌اند، بر اين باورند كه بايد در دوران بارداري استراحت طولاني‌مدت يا حتي استراحت مطلق داشته باشند اما اصلا اين طور نيست و مطالعات نشان مي‌دهند استراحت مطلق يا طولاني‌مدت مي‌تواند حتي باعث مرگ مادر باردار شود زيرا فرآيند بارداري، بدن خانم‌ها را مستعد افزايش احتمال انعقاد خون مي‌كند؛ به عبارتي خون خانم باردار به‌دليل هورمون‌هايي كه در بدن ترشح مي‌شود، غليظ مي‌شود و بي‌‌تحركي مي‌تواند اين غلظت را افزايش دهد. لخته‌شدن خون، عارضه فوق‌العاده خطرناكي است . خطر لخته شدن خون در 3 ماهه سوم بارداري به‌دليل بزرگ شدن شكم و فشار روي لگن تشديد مي‌شود. خطر انعقاد‌پذيري خون حتي در هفته‌هاي اول پس از زايمان نيز همچنان تهديد‌كننده است بنابراين خانم باردار حتي پس از زايمان نيز بايد از خوابيدن و استراحت طولاني‌مدت در بستر خودداري كند. اگر خانمي به دلايلي مجبور به استراحت مطلق طولاني‌مدت باشد، بايد با تجويز پزشك داروهاي ضدانعقادي بخورد.

7. دست زدن به خاك

مهم‌ترين انگلي كه مي‌تواند از راه خاك خانم باردار را آلوده كند، توكسوپلاسموز است كه بيشتر در مدفوع گربه وجود دارد. آزمايش‌هايي كه از خانم‌هاي باردار گرفته مي‌شود، نشان مي‌دهد متاسفانه خيلي از خانم‌ها به اين انگل آلوده‏‌اند. براي پيشگيري از اين عفونت سعي كنيد با دستکش ميوه و سبزي‌ها را بشوييد، از خوردن گوشت نيم‌پز يا گوشتي كه به خوبي مغزپخت نشده است، به‌خصوص گوشت‌هاي كبابي بپرهيزيد زيرا ممكن است اين انگل در گوشت هم وجود داشته باشد.

8. مصرف تخم‌مرغ خام

برخي خانم‌هاي باردار براي تقويت بدنشان از زرده تخم‌مرغ خام استفاده مي‌كنند؛ مثلا زرده را جدا مي‌كنند داخل شير مي‌ريزند يا موادي به آن زده و آن را طعم‌دار مي‌كنند و مي‌خورند اما اين‌ كار خطرناك است. تخم‌مرغ نپخته يا گوشت مرغي كه خوب پخته نشده باشد، به‌خصوص جوجه‌كباب، حاوي ميكروبي به نام سالمونلا هستند. اين ميكروب براي خود مرغ فلور طبيعي محسوب مي‌شود و برايش مضر نيست ولي براي انسان به‌خصوص خانم باردار خطرناك است. حتي توصيه مي‌شود از خوردن تخم‌مرغ عسلي يا نيمرويي كه زرده آن پخته و سفت نشده است، خودداري كنيد. همچنين بايد از مصرف تمام موادي كه تخم‌مرغ خام در آن به كار رفته مثل سس مايونز هم اجتناب كرد.

9. افراط در مصرف شيريني‌

ما ايراني‌ها شكر فراواني در رژيم غذايي‌مان داريم. از طرفي خانم‌هاي باردار به‌دليل ترشح هورمون‌هاي متعدد، در مرز ابتلا به ديابت قرار دارند بنابراين توصيه مي‌شود خوردن مواد شيرين به‌خصوص انواع شيريني‌ها، نوشابه‌هاي گازدار و... را محدود كنيد.

10. مصرف دمنوش‌ها و گياهان دارويي

از آنجا كه مصرف داروها در دوران بارداري محدود مي‌شود، خانم‌ها بيشتر سراغ دمنوش‌ها و گياهان دارويي مي‌روند. مصرف برخي گياهان دارويي در دوران بارداري ممنوع است و حتي مي‌تواند باعث سقط جنين شود بنابراين از مصرف گياهان دارويي يا انواع دمنوش‌ها خودداري كنيد. قبل از استفاده از هر ماده‌اي حتما نظر پزشكتان را بپرسيد.

11. تحمل گرسنگي

گرسنگي طولاني‌مدت باعث توليد ماده‌اي به نام كتون يا استون در بدن مي‌شود. اين ماده به‌خصوص در 3 ماهه اول بارداري اثر سوئي روي مغز جنين مي‌گذارد.

به همين دليل خانم‌هاي باردار بايد سعي كنند حتي در حالت ويار و تهوع گرسنه نمانند و از وعده‌هاي كوچك غذا يا انواع ميوه و بيسكويت در فواصل كوتاه استفاده و از توليد كتون در بدنشان جلوگيري كنند.

12. مصرف جگر

جگر حاوي مقدار زيادي ويتامينA است و خيلي‌ها گمان مي‌کنند مصرف آن در دوران بارداري ضروري است اما ويتامينA يك ويتامين محلول در چربي است و در كره و تمام چربي‌ها و روغن‌هايي كه براي پخت و پز استفاده مي‌كنيم، وجود دارد. از طرفي مقدار زياد ويتامينA از بدن خوب دفع نمي‌شود. تجمع اين ويتامين مي‌تواند براي جنين خطرناك باشد. به همين دليل مصرف جگر به خانم‌هاي باردار توصيه نمي‌شود.

13. مصرف ماهي‌هاي اقيانوسي

ماهي‌‌هاي اقيانوسي به‌دليل وجود آلودگي‌هاي حاصل از نفت‌كش‌ها در آب عمدتا به جيوه آلوده هستند. مصرف اين ماهي‌ها باعث تجمع جيوه در بدن مي‌شود و براي جنين مضر است. سعي كنيد از ماهي‌هاي پرورشي يا ماهي‌هايي كه از رودخانه‌ها صيد مي‌شوند، استفاده و خوردن انواع ماهي و ميگوهاي اقيانوسي را ترك كنيد.

14. مداخله در اقدامات طبي

متاسفانه برخي خانم‌ها مدام در كار پزشكي مداخله و مثلا نوع زايمان را خودشان تعيين مي‌كنند، به زور درخواست سونوگرافي دارند، حتي روز تولد نوزادشان را انتخاب مي‌كنند و... اما پزشک صلاح شما را در زمينه سلامت‌تان بهتر از خودتان مي‏داند بنابراين در کارهاي پزشکي مداخله نکنيد و کار ر ابه کاردان بسپاريد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)