خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 8 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

انتخاب اسم برای بچه ها به سبک ستاره ها

1393/9/5 23:13
نویسنده : خاله ی مهربون
955 بازدید
اشتراک گذاری

مجله سیب سبز - آسا ابراهیمی: «هیما»؛ اسمی که با وجود آهنگ خوشایندش با تعجب شنونده‌ها روبه‌رو می‌شود. علی کریمی نام دخترش را «هیما» گذاشته و از آنجاکه خودش هم حدس می‌زده کمتر شنونده‌ای با این واژه آشنا باشد، در صفحه‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی، معنای آن را هم شرح داده است. کریمی اولین چهره‌ای نیست که نامی کمتر شنیده شده را برای فرزندش انتخاب می‌کند. پیش از او شقایق دهقان با انتخاب نام «نویا» و پژمان نوری با انتخاب اسم «پرشان» به خاص بودن نام فرزندشان تمایل نشان داده بودند. 
 

پایبندی به اسم‌های آشنا، زنده کردن واژه‌های ایرانی در نامگذاری، ارادت به چهره‌های مذهبی و تاریخی و ... همه راه‌هایی برای انتخاب اسم هستند. شما کدام یک از این راه‌ها را انتخاب می‌کنید و وقتی کسی را «هیما» صدا می‌کنید یا اینکه او را «امیر» می‌نامید، چه قضاوتی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟
 
 

هم وزن‌ها رابررسی کنید

آهنگ اسم اولین چیزی است که توجه را جلب می‌کند. اسمی که هم‌وزن و هم‌آهنگ با کلمات منفی باشد، نمی‌تواند گزینه خوبی برای نامیدن فرزندتان به حساب بیاید. اگر در اولین لحظه شنیدن یک اسم، هم قافیه‌ای بد معنی یا ناخوشایند برایش به ذهن‌تان آمد، آن را از چرخه نام‌های انتخابی‌تان حذف کنید.
 
 

«نورا» نام دختر علی دایی است. نظرتان چیست. هم‌خوش‌آهنگ است و هم آسان تلفظ می‌شود. گذشته از اینکه به آسانی نمی‌توان هم قافیه بدمعنای رایجی را برایش پیدا کرد، معنای خوبی هم دارد و احساس ناخوشایندی در شنونده ایجاد نمی‌کند.

معما طرح نکنید

آیا طاقتش را دارید که همه با شنیدن نام کودک‌تان بگویند یعنی چه؟ شاید فکر کنید پرسیدن این سؤال اهمیتی ندارد اما وقتی به دنیای مادران پا می‌گذارید، تکرار چنین سؤالی می‌تواند در ذهن شما این جملات را تداعی کند که «مطمئنی درست انتخاب کرده‌ای؟»، «نمی‌شد اسم قابل درک‌تری روی فرزندت بگذاری؟» و ... اما درک معنای اسم‌هایی که از ترکیب کلمات ایرانی و غیر ایرانی انتخاب شده‌اند، اغلب برای همه دشوار است پس سراغ نامی بروید که کمترین سؤال را در ذهن فرد مقابل‌تان ایجاد می‌کند. باور کنید مدام پاسخ دادن به این سؤال‌ها اعتماد به نفس شما را تضعیف می‌کند.

مراقب واکنش‌های منفی باشید

شما نمی‌توانید هنگام نامگذاری فرزندتان همه را راضی نگه دارید و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد. اما نامی را انتخاب کنید که برای برگزیدنش به اندازه کافی دلیل داشته باشید. احساس خوب شما نسبت به نام فرزندتان از هر چیزی مهم‌تر است و این احساس را نه‌تنها معنا و آهنگ اسم بلکه حتی دیدن شخصیتی جذاب و فهیم با آن نام می‌تواند در شما ایجاد کند. 
 
 

آماده دیدن واکنش‌های متفاوت از طرف کسانی که نام فرزندتان را می‌شنوند، باشید. برخی ممکن است حسابی هیجان‌زده شوند و برخی ممکن است با زبان بدن و حتی کلمات‌شان به شما بفهمانند که از این نام خوش‌شان نیامده است.

شاید اگر در آغاز کسی «نفس» نام فرزند پژمان بازغی را می‌شنید، کمی تعجب می‌کرد اما این اسم در سال‌های اخیر جای ویژه‌ای در میان اسامی ایرانی باز کرده و بیشتر از قبل ایرانی‌ها به نفس نامیدن فرزندشان تمایل نشان می‌دهند.

شهر را خبر نکنید

اگر بخواهید از همان ابتدا با کمک تمام کسانی که می‌شناسید نام فرزندتان را انتخاب کنید، خیلی زود ناامید خواهید شد چراکه آدم‌ها سلایق متفاوتی دارند و شاید با واکنش‌های متفاوت‌شان شما را گیج کنند. ممکن است در همان زمان شنیدن یک نام خوب آن را با دیگران قسمت کنید اما توصیه می‌کنیم کسانی که احساس می‌کنید انرژی منفی با نام مورد علاقه‌تان می‌فرستند را تا زمان تولد در جریان قرار ندهید. 

با همسرتان فهرستی از اسم‌های مورد علاقه‌تان را بنویسید. نام‌هایی که فرد مقابل به هیچ‌وجه حاضر به پذیرفتن‌شان نمی‌شود را خط بزنید. زمانی که حسابی فهرست نام‌های مورد علاقه‌تان را خلاصه کردید، می‌توانید از دیگران هم در مورد آنها نظر بپرسید. 

آرزوهای‌تان را اسم کنید

دوست دارید دیگران چطور به او نگاه کنند؟ مثل سرو پایدار و سربلند؟ پس اسمش را «سروین» بگذارید یا مثل کوه مقاوم و استوار؟ پس اسمش را «دنا» بگذارید. شاید از میان نام‌هایی که فرزندتان با آن صدا می‌شود، شخصیت و آینده او ارتباط کاملی وجود نداشته باشد اما باور کنید کسی که هر روز «آرامش» خطاب می‌شود، به احتمال بیشتری این صفت را در خود تقویت می‌کند. حالا در نظر بگیرید که نام کسی را «دختر بس» بگذارند. قطعا افسردگی و بی‌میلی والدینش از به‌دنیا آمدن او تا ابد با او خواهد ماند.
 
 

جواد رضویان که نام دخترش را «ملودی» گذاشته، احتمالا آرزو داشته نغمه و موسیقی همراه همیشگی فرزندش باشد. ملودی  اگر واقعا همراه زندگی صاحبش باشد، می‌تواند آینده شیرینی را برایش رقم بزند.

کار را سخت نکنید

اسم‌هایی که به‌راحتی تلفظ نمی‌شوند، طرفدارهای زیادی ندارند. شخصیت لورل و هاردی یادتان هست؟ اگر «لورل» یک اسم فارسی بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ برای ما ایرانی‌ها کار خیلی سختی است که «ل» و «ر» را در یک کلمه تلفظ کنیم، پس هنگام نامگذاری به این توجه کنید که ادای نام فرزند شما برای همکلاسی‌های مهد، دوستان دانشگاه و حتی پیرزن‌های فامیل تا چه اندازه دشوار است.

نام یکی از فرزندان بهزاد فراهانی « آذرخش» است. به نظرتان تلفظ این اسم برای همبازی‌های کودکستان او دشوار نبوده؟ نمی‌خواهیم سخت بگیریم اما هر کودکی دوست دارد همبازی‌هایش اسمش را درست و کامل تلفظ کنند.

فرزندتان را قربانی خاطره‌ها نکنید

بسیاری از افراد دوست دارند نام اسطوره‌ها را روی فرزندشان بگذارند اما مراقب باشید سلیقه خودتان و اقتضای زمان را به‌خاطر احترام به این شخصیت‌ها یا اجدادی که به آنها ارادت دارید فراموش نکنید.

می‌توانید برای انتخاب اسم به وب‌سایت‌هایی هم که نام‌ها را دسته‌بندی کرده‌اند سری بزنید. این وب‌سایت‌ها نام‌ها را با معنای‌شان در اختیارتان قرار می‌دهند. مدتی پیش سایت ثبت احوال هم در صفحه www.sabteahval.ir/default-65.aspx در پاسخ به جست‌وجوی یک نام، گذشته از معنای آن، فراوانی‌اش در کشور را هم مشخص می‌کرد اما این روزها تنها می‌توانید در این سایت به دنبال معنای اسم انتخابی‌تان بگردید.

اگر نام دلخواه‌تان را در وب‌سایت ثبت احوال پیدا نکردید، می‌توانید از سایت‌های names.www. ninipage .com .وnininam.com کمک بگیرید. یک جست‌وجوی ساده اینترنتی می‌تواند سایت‌های بسیار دیگری را هم پیش روی‌تان بگذارد تا انتخاب نام برای شما آسان‌تر شود.

آینده را پیش‌بینی کنید

قطعا هر کسی از داشتن فرزندی توانمند و صاحب قدرت خوشحال می‌شود. اما اگر با چنین انگیزه‌ای می‌خواهید نام فرزندتان را «قدرت» بگذارید، احتمالات را هم در نظر بگیرید. اگر نوزاد شما به جوانی با قد یک متر و 60 سانتی متر با استخوان‌بندی بسیار ظریف تبدیل شد، چه؟ دیگران از خطاب کردن او با نام «قدرت» تعجب نخواهند کرد و این تضاد را دستاویزی برای مسخره کردن او قرار نخواهند داد؟
 
 

انگار مسعود کیمیایی توانایی پیش‌بینی آینده را داشته و می‌دانسته پسری که قرار است «پولاد» نام بگیرد، در ظاهر و حتی لحن صحبت کردن هم محکم و پولادین به نظر خواهد رسید.

دوست دارید تک باشد؟

شقایق دهقان و مهراب قاسم‌خانی اسمی کمتر شنیده شده را برای فرزندشان انتخاب کرده‌اند که البته خوش‌آهنگ است و آسان هم تلفظ می‌شود. قطعا این زوج هنرمند آماده پاسخ دادن به سؤالات همراه با تعجب شنوندگان بوده‌اند. «نویان» نام فرزند این دو چهره است که در برخی فرهنگ‌ها نمی‌توانید پیدایش کنید و در برخی فرهنگ‌ها معنای «شاهزاده» و «امیر سپاه» را مقابلش نوشته‌اند.
 
 

نامی مثل نویان را زیاد نشنیده اید. انتخاب چنین اسمی روی کودک می تواند در میان بچه های دیگر او را متمایز کند و حتی توجه همکلاسی ها را به او جلب کند؛ اما احتمالا این زوج واکنش های سرشار از تعجب اطرافیان‌شان را هم کم مشاهده نکرده اند.

وقت را تلف نکنید

برای انتخاب نام فرزندتان نگذارید دیر شود. سه‌ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای انتخاب اسم است. در این زمان هم جنسیت فرزندتان مشخص شده و هم تا اندازه زیادی خطر از دست دادن بارداری را پشت سر گذاشته‌اید. حالا می‌توانید جست‌وجوی‌تان برای انتخاب اسم را شروع کنید. 

اما وقت نهایی کردن نام، سه‌ماهه سوم است. در این دوره تحقیقات‌تان را کامل کرده‌اید و احتمال پشیمان شدن از نامی که برگزیده‌اید کمتر است. گذشته از این، بپذیرید فرزند شما تنها یک نام خواهد داشت و از میان صدها و هزاران اسم قشنگی که به ذهن‌تان می‌رسد، تنها حق انتخاب یکی را دارید پس وسواس به خرج ندهید.

آماده پاسخ دادن باشید

اگر اسم ناآشنا و غیرمعمولی را برای فرزندتان انتخاب کرده‌اید، باید آمادگی روبه‌رو شدن با واکنش‌های غیرمعمول را هم داشته باشید. شاید بهتر باشد پیش از گفتن اسم به دیگران این جمله را هم اضافه کنید که «می‌دانیم این اسم غیرمعمول است و ممکن است در آغاز به زبان آوردنش برای دیگران دشوار باشد اما ما دوستش داریم و تصمیم گرفته‌ایم آن را روی فرزندمان بگذاریم.» مطمئن باشید آدم‌هایی که شما را به باد انتقاد بگیرند و سرزنش‌تان کنند کم نخواهند بود اما با آنها وارد مبارزه کلامی نشوید و برای قانع کردن‌شان تلاش نکنید. کافی است بگویید، «ما این اسم را دوست داریم و آرزو می‌کنیم فرزندمان هم دوستش داشته باشد. پس لطفا انرژی منفی نفرستید و به انتخاب ما احترام بگذارید!»

مذهبی‌ها پرطرفدارترند

اسم‌های مذهبی، هنوز بیشترین طرفدارها را دارند. فاطمه در سال 92، نام 47هزار و 140 نوزاد تازه متولد شده بوده و بعد از آن زهرا با 29هزار و 51 نفر، بیشترین فراوانی نام را داشته است. اسامی نازنین زهرا، یسنا و ریحانه هم در درجه‌های بعدی قرار داشته‌اند.  وقتی فهرست نام‌های دخترانه پرطرفدار را نگاه می‌کنیم، «ستایش» در ردیف هشتم قرار داشته و در سال 92، 84هزار و 436 کودک به این نام خوانده شده‌اند.

شاید اگر در آغاز کسی «نفس» نام فرزند پژمان بازغی را می‌شنید، کمی تعجب می‌کرد اما این اسم در سال‌های اخیر جای ویژه‌ای در میان اسامی ایرانی باز کرده و بیشتر از قبل ایرانی‌ها به نفس نامیدن فرزندشان تمایل نشان می‌دهند. 

مهدی مهدوی‌کیا ترجیح داده نام فارسی «عسل» را برای دخترش انتخاب کند و علی پروین هم نام «لادن» را روی دخترش گذاشته است. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ اسم های پرطرفدار فهرست ثبت احوال یا نام های ایرانی که سال هاست کمتر شنیده شده اند.

اسم‌های ایرانی در آخر جدول

در میان اسامی پسرانه، امیرعلی با فراوانی 36هزار و 800 مورد پرطرفدارترین بوده و بعد از آن اسم‌های امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، محمد و علی پرطرفدار بوده‌اند. در این فهرست هم اولین نام ایرانی که به چشم می‌خورد «کیان» است که در رتبه بیست و پنجم قرار دارد و 6هزار و 356  نوزاد با آن نامیده شده‌اند.

انتخاب اسامی مذهبی و نام پیامبران و امامان وابسته به گذر زمان نیست. هنوز هم نه‌تنها در دیگر کشورهای اسلامی که در کشور ما هم این شیوه نام‌گزینی، پرطرفدارترین شیوه انتخاب اسم است. امیرحسین صادقی، فوتبالیستی است که از این شیوه کمک گرفته و نام پسرش را امیرمهدی گذاشته است. 
 
 
 
پسندها (2)

نظرات (0)