خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

غذاهای فویلی، مخصوص پیک نیک (1)

1394/3/9 15:56
نویسنده : خاله ی مهربون
1,265 بازدید
اشتراک گذاری

مجله آشپزی مثبت: در روزهاي تعطيل عموما براي رفتن به پيك نيك و گذراندن اوقات در طبيعت دچار چه‌كنم هاي خوردني هستيم؛ بنابراین غذايي كه بشود بدون كوچكترين دردسري در منزل تهيه كرد و نيازي به همراه بردن هيچ وسيله اي براي پخت و پز نباشد؛ غذاي فويلي است.

هر ماده غذايي  را كه مورد علاقه خانواده است داخل فويل بگذاريد، ادويه سس و مواد مزه‌دار كردن آن را هم بريزيد و تمام دور و بر فويل را خوب بپيچانيد تا مواد از آن بيرون نريزد. در انتها براي هر نفر يك بسته بندي فويلي آماده همراه خود به طبيعت ببريد. يك آتش یکنواخت و البته بدون صدمه زدن به طبيعت برپا كنيد و بسته ها ي فويلي را داخل آن بگذاريد. اگر غذاي برشته دوست داريد مدت زمان پخت را بيشتر كنيد و اگر بخارپز و نرم خواستيد در مدت زمان تعيين شده بسته ها را از آتش دربياوريد.

(مواد لازم همه دستور تهيه‌ها برای 4 تا 6 نفر است)

براي اكثر دستور پخت‌ها به ازاي هرنفر يك برگه فويل 40 در 40 سانتي‌متري تهيه كنيد و قبل از چيدن مواد آن‌ را با روغن يا كره چرب كنيد  بعد از گذاشتن مواد دورتادور فويل را خوب بپيچيد تا مواد از آن خارج نشود.

نكته آخر درمورد نحوه قرار دادن فويل‌ها روي آتش است كه بهترين حالت قراردادن يك صفحه توري فلزي  روي آتش است كه فويل را روي همان بگذاريد. اما قرار دادن مستقيم فويل روي آتش هم اشكالي وارد نمي‌كند. فقط زمان پخت را كمتر مي‌كند.
 
غذاهای فویلی مخصوص پیک نیک (1)

1. ماهي سالمون 

ليمو و مارچوبه و 6 عدد فيله ماهي سالمون را با نمك و فلفل مزه دار كنيد. كمي روغن زيتون روي آن بريزيد سپس براي هر نفر 4 تا 5 عدد  مارچوبه ، يك عدد فيله و چند برش ليمو روي ماهي بگذاريد. در انتها هم كمي روغن زيتون روي مواد بريزيد تا به برشته شدن آنها كمك كند.

مدت پخت: 15 دقيقه
 
2. گوشت استيكي

براي هرنفر حدود 120 گرم گوشته راسته گوساله با قطر یکسان را با مقداري نمك، سس خردل و فلفل سياه به مدت 4 ساعت مزه دار كنيد. سه عدد سيب‌زميني را مكعبي خرد كنيد و با كمي نمك و فلفل سياه در مقدار كمي روغن يا كره تفت دهيد. گوشت را روي فويل بگذاريد و كمي روغن روي آن بريزيد و بعد سيب‌زميني‌ها را روي گوشت قرار دهيد. لازم به ذكر است كه فويل‌گوشت استيكي را حتما از طرف گوشت روي آتش بگذاريد و 5 دقيقه آخر آن‌را برگردانيد تا سيب‌زميني هم كمي برشته شود.

مدت پخت 30 دقيقه
 
3. بال مرغ تند

ابتدا سه عدد فلفل چيلي را با 2 قاشق سوپخوري روغن زيتون، يك قاشق غذا خوري نمك، نصف قاشق غذاخوري فلفل سياه، 2 حبه سير، قاشق غذاخوري رب گوجه فرنگي و يك عدد ليمو ترش پوست كنده داخل غذاساز بريزيد يا در هاون مواد را مخلوط و له كنيد. سپس يك كيلو بال مرغ پاك شده را داخل مواد مخلوط شده بريزيد و بگذاريد يك ساعت استراحت كند. اين‌بار مي‌توانيد همه مواد را كلا به دو یا سه قسمت تقسيم كنيد و داخل فويل بپيچيد.
 
غذاهای فویلی مخصوص پیک نیک (1)

مدت پخت  30 دقيقه
 
4. خوراك گوشت،لوبيا و  هويج

نيم كيلو گوشت گوسفند را به قطعات 2 سانتي‌متري برش دهيد و مقداري نمك، فلفل و رب گوجه‌فرنگي به‌آن اضافه كنيد. نيم كيلو لوبيا سبز تازه را درشت‌ خرد كنيد. 300 گرم هويج را هم به صورت خلال درشت  خردكنيد و همه مواد را باهم مخلوط و به تعداد نفرات تقسيم كرده،داخل هر فويل بگذاريد و يك قاشق غذاخوري روغن هم به آن اضافه كنيد. اين خوراك را حتما روي توري فلزي روي آتش بگذاريد تا بخارپز شود.

مدت پخت 30 دقيقه
 
5. ماهي قزل‌آلا، ليمو و زنجبيل

4 عدد ليمو ترش را پوست كنده همراه 4 حبه سير تازه و داخل غذاساز يا هاون بريزيد، بانمك و فلفل مخلوط كنيد و چند پره زنجبيل هم به آن اضافه كنيد.4 يا 6 عدد ماهي را با روغن زيتون ورز دهيد تا كاملا چرب شوند. ماهي‌ها را روي فويل بگذاريدو روي آنها از مخلوطي كه آماده كرده ايد بريزيد و فويل را ببنديد. اين بسته فويلي را حتما از طرف ماهي روي آتش قرار دهيد و بعد از پخت مقداري گشنيز خرد شده روي آن بريزيد.

مدت پخت  20 دقيقه
 
6. سيب زميني ويژه

6 عدد سيب زميني درشت را  كاملا بشوييد و به قطر يك سانت روي ( از عرض) آنها را ببريد تا شبيه در آن شود. داخل آنها  را با قاشق يا چاقو به آرامي خالي كنيد به طوري كه شبيه كاسه اي در دار شوند. 100 گرم پنير گودا رنده شده با نمك،فلفل سياه و شش قاشق غذاخوري سس گوجه فرنگي را با سيب زميني هاي خرد شده مخلوط کرده به شش قسمت مساوي تقسيم كنيد و داخل سيب زميني های كاسه اي بريزيد. 

روي مواد كه تا نيمي از سطح كاسه را پر كرده يك عدد تخم مرغ بشكنيد. كمي نمك،فلفل و پودر سير هم روي تخم مرغ ها بريزيد و در آن را بگذاريد و داخل فويل بپيچيد. حتما دقت كنيد اين بسته هاي فويلي را طوري روي آتش قرار دهيد كه در آن طرف بالا باشد.

مدت پخت ٢٠ دقيقه
 
7. مرغ و برنج و زيتون اسپانيايي

تعدادي ران مرغ را با روغن زيتون، ريحان تازه و سير رنده شده به همراه نمك و فلفل مزه دار كنيد. 6 عدد گوجه فرنگي را پوره يا رنده كنيد و با 2 عدد پياز سرخ شده و نمك و زردچوبه تفت دهيد تا آب گوجه ها خشك شود. 3 پيمانه برنج را شسته و به گوجه سرخ شده اضافه كنيد.
 
غذاهای فویلی مخصوص پیک نیک (1)

بعد از پخت برنج و قبل از دم كردن آن مقداري برنج روي فويل ريخته و براي هرنفر يك عدد ران مرغ هم روي آن بگذاريد. تعدادي زيتون بدون هسته هم روي برنج قرار دهيد و فويل راببنديد. به اين مواد مي‌توانيد برحسب ذائقه چند عدد ميگو هم اضافه كنيد.

مدت پخت ٢٠ دقيقه
 
8. ميگو پستو

٣ عدد پياز را خلالي كنيد و داخل 2 قاشق سوپ خوري روغن بريزيد و روي حرارت ملايم بگذاريد تا نرم شود، مقداري نمك، فلفل و پودر سير به پياز اضافه كنيد. ٢ عدد فلفل چيلي، يك حبه سير، 100 گرم جعفري، 2 قاشق غذاخوري روغن زيتون و يك قاشق غذاخوري سس تند را  به وسيله غذا ساز يا هاون له كنيد و با يك كيلو ميگوی  پاك كرده مخلوط كنيد. مواد را روي فويل بريزيد و تعدادي ليموي حلقه شده روي آن قرار دهيد و فويل رابپيچيد.
 
غذاهای فویلی مخصوص پیک نیک (1)

مدت پخت ١٥ دقيقه
 
9. مرغ و پوره 

سيب زميني نيم كيلو مرغ بدون استخوان يا فيله مرغ را به تكه هاي كوچك ببريد و كمي نمك و فلفل روي آن بپاشيد. ٤ عدد سيب زميني را بخارپز يا آبپز كنيد پوست آن را بگيريد  و با نمك و فلفل و ١٠٠ گرم كره خوب له كنيد. به ازاي هر نفر ٥ قاشق غذاخوري پوره روي فويل پهن كنيد و كمي از مرغ را روي آن بريزيد و باز روي آن را با پوره بپوشانيد. چند برگ سبزي تازه مثل جعفري يا گشنيز بسته به ذائقه‌تان به آن اضافه كنيد و فويل راببنديد. طعم تنوری سيب زميني به همراه مرغ نمكي براي‌تان خیلی  دلچسب خواهد بود.

مدت پخت ١٥ دقيقه
 
10. سبزيجات تنوري

٢ عدد سيب زميني، 2 عدد هويج، نصف يك عدد گل كلم، ٣٠٠ گرم لوبيا سبز خرد شده، ٢ عدد كدو سبز حلقه شده، ٣ عدد گوجه فرنگي دونيم شده، 3 حبه سير له شده، ٥٠٠ گرم قارچ را با نمك و فلفل و ٤ قاشق سوپ خوري ماست مخلوط کنید. با كمي روغن مواد را روي فويل بگذاريد و آن را خوب ببنديد.به اين دستور به دلخواه هر سبزيجات ديگري هم مي‌توانيد اضافه كنيد.
 
غذاهای فویلی مخصوص پیک نیک (1)

مدت پخت ١٥ دقيقه
 
11. گوجه بادمجان با طعم سير

٤ عدد بادمجان متوسط را با پوست حلقه كرده و كمي نمك و روغن زيتون روي آن بريزيد. ٦ عدد گوجه را هم حلقه كرده و خوب روي آن را نمك و فلفل بپاشيد. روي فويل یک عدد حلقه بادمجان بگذاريد و كمي سير له يا رنده شده روي آن بريزيد و يك حلقه گوجه. باز تكرار كنيد تا سه چهار رديف روي هم قرار گيرند. اين غذا را مي‌توانيد با برنج هم ميل كنيد.

مدت پخت ١٥ دقيقه
 
ادامه دارد...

 

 
 
پسندها (6)

نظرات (1)

بابا و مامان
10 خرداد 94 14:40
عالی بود ممنون خاله مهربون