خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 19 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

صابون باعث افزایش قد کودکان می‌شود

1393/1/20 3:58
نویسنده : خاله ی مهربون
249 بازدید
اشتراک گذاری

تحقیقات نشان می‌دهد دسترسی به آب پاکیزه و صابون در افزایش قد کودکان موثر است.

 

مهر: بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد قد کودکانی که به آب پاکیزه و وسائل شوینده کافی دسترسی دارند، نسبت به کودکانی که از این نعمت محروم هستند، حدود نیم سانتی‌متر بلندتر است.

این مطالعات گسترده در کشورهای بنگلادش، اتیوپی، نیجریه، شیلی، گواتمالا، پاکستان، نپال، آفریقای جنوبی، کنیا و کامبوج صورت گرفته است. این شواهد حاصل 14 تحقیق است که با مطالعه روی 10 هزار کودک به دست آمده است. این مطالعه از سوی دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری و بنیاد بین‌المللی خیریه امداد آب، انجام شده است.

دکتر آلن دانگور متخصص تغذیه در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری به عنوان رئیس این پروژه تحقیقاتی گفت که فراهم کردن آب پاک و بهداشت راه موثری برای کاهش مرگ و میری است که با نشانه‌های اسهال همراه است.

این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که دسترسی به این نوع خدمات ممکن است تأثیر کوچکی روی رشد کودک داشته باشد، اما این تأثیر بسیار مهم است. وی گفت: آنچه ما با جمع کردن تمام شواهد برای اولین بار به دست آورده‌ایم این است که این عوامل رشد کودکان را بهبود می‌بخشد و این بسیار حائز اهمیت است. 

این پزشک یادآور شد: ارتباط واضحی بین نوشیدن آب غیرپاک، ابتلا به اسهال و رشد ضعیف در کودک وجود دارد، چراکه این نوع بیماری‌ها در دوران اولیه خردسالی می‌تواند بر رشد تأثیرگذار باشد.

دکتر آلن دانگور اظهار داشت: ممکن است نیم سانتی‌متر چندان زیاد به نظر نرسد اما در برآوردهای ما، این افزایش رشد برابر با کاهش ممانعت از 15 درصد رشد کودک است.

رشد ضعیف یا بازماندن از رشد شرایطی است که 165 میلیون کودک را در دنیا تحت تأثیر خود قرار داده است و خطر مرگ در کودکی را افزایش و بهره‌وری در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. سوء‌تغذیه نیز عامل 3.1 میلیون مرگ در سال است که نیمی از آن‌ها کودکان زیر 5 سال هستند.

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)