خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 8 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

كودكاني تنها در خانه

1392/6/31 20:49
نویسنده : خاله ی مهربون
827 بازدید
اشتراک گذاری
جامعه‌‌‌‌‌شناسان معتقدند بین نبود والدین در خانه و گرایش فرزندان به آسیب‌های اجتماعی ارتباط وجود دارد.
 

جامعه‌‌‌‌‌شناسان معتقدند بین نبود والدین در خانه و گرایش فرزندان به آسیب‌های اجتماعی ارتباط وجود دارد. امروزه نه‌تنها پدرها بلکه مادران نیز ساعت‌های طولانی به کار بیرون از خانه مشغول‌اند و بیشتر آنها وقت کمتری به کودکان و زندگی خانوادگی‌شان اختصاص می‌دهند که برخی از جامعه‌شناسان به این وضعیت هشدارهایی داده‌اند. 

به اعتقاد آنها بین اشتغال والدین و گرایش فرزندانشان به آسیب‌های اجتماعی ارتباط وجود دارد. پدران در همه زمان‌ها به کار بیرون از خانه مشغول بوده‌اند و بیشتر اوقات مادران این خلأ را کمرنگ کرده‌اند اما این میان، نبود مادر در خانه نیز مسائلی را در پی دارد که جبران کردن آنها زمانبر و هزینه‌بر است چراکه حضور کمرنگ پدر و مادر موجب افزایش زمان تنهایی فرزندان شده و او ناگزیر می‌شود، تنهایی برای ساعات خود برنامه‌ریزی کند. 

در این میان اگر نوجوانی به حال خود رها شود، همواره احتمال گرایش او به بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی نیز وجود دارد. رسیدگی به وظایف کاری و خانوادگی برای والدین شاغل از بزرگ‌ترین معضل‌های زندگی‌های امروزی است. 

كودكاني تنها در خانه

اگر شما هم جزو مادران شاغل و سر شلوغ هستید و نمی‌دانید چطور به همه کارهایتان برسید ،دیگر نگران نباشید. در اینجا چند توصیه کاربردی برای شما داریم که با به کار گرفتن آنها هم به خود و هم به خانواده‌تان می‌توانید آرامش را هدیه کنید و دیگر نیاز نیست صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوید یا مطمئن شوید که فرزندتان تکالیف مدرسه‌اش را انجام می‌دهد و همسرتان به موقع به محل کار می‌رسد یا خیر. با چند پيشنهاد ساده برای مادران شاغل آشنا شويد.

 قبول داریم برای اینکه در روز بتوانید به تمام کارهای خود برسید،باید بین مثلث کار بیرون از منزل،کارهای خانه و رسیدگی به اعضای خانواده‌تان توازنی برقرار کنید اما آنچه در این میان مهم است برنامه‌ریزی در انجام کارهاست. پس اول از همه باید کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و برای هر روز هفته و تمام روزهای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی کنید.

 فراموش نکنید که حتما در میان برنامه‌ها و کارهایتان وقت‌هایی را هم فقط به خود و کارهای مورد علاقه‌تان اختصاص دهید.

 لزومی ‌ندارد هر روز یا چند روز در هفته برنامه فرزندانتان را کامل پر کنید و آنها را به کلاس‌های آموزشی مختلف بفرستید چراکه رفت و آمدهای مختلف در مسیرهای دور، ماندن در ترافیک و مسائلی از این قبیل، بخشی از وقت شما را تلف می‌کند. ضمن اینکه برای ثبت‌نام، صحبت با مربیان و خرید تجهیزات لازم هم باید وقت و هزینه زیادی صرف کنید.

 بد نیست بدانید که برای ایجاد توازن بین خانه و کار، گاهی تصمیم‌گیری در قبال مسئولیت‌هایی که از عهده‌تان خارج است، سخت می‌شود. بهترین شیوه علمی ‌برخورد با چنین مواردی در ابتدا شناخت محدودیت‌ها یعنی «نه» گفتن است. 

 زمانی که برنامه خود را تنظیم کردید، در آرامش کامل فقط بر آنچه در آن لحظه باید انجام دهید، تمرکز کنید. مثلا اگر سرکار هستید فقط  کار کنید و به چیز دیگری فکر نکنید.

كودكاني تنها در خانه

 همچنین برای دستیابی به توازن خانه و کار بهتر است از همه افراد خانواده کمک بگیرید به این ترتیب هم کارها در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شوند و هم فشار عصبی کمتری به شما و در نتیجه به خانواده وارد می‌شود. در این میان گاهی کمک گرفتن از یک کارگر برای انجام نظافت و برخی از کارهای خانه در هفته نیز بسیار موثر است.

 علاوه بر اینها شب‌ها قبل از خواب، کیف مدرسه بچه‌ها را حاضر کنید و لباس‌هایی که قرار است بپوشند را دم دست بگذارید تا صبح وقتی برای پیدا کردن وسایل گم‌شده تلف نشود.البته وسایل و لباس‌های خودتان را هم آماده کنید و حداقل یک ساعت زودتر از بچه‌ها از خواب بیدار شوید تا خودتان صبحانه بخورید و سرحال‌تر شوید،لباس بپوشید و بعد به کارهای کودکان برسید.در این صورت، شتابزده نخواهید ‌بود و با آرامش بیشتری بچه‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنید.

 درنهایت و پیش از هر چیز به خودتان هم به عنوان موجودی با همه خواسته و نیاز و توانایی و محدودیت‌ها فکر کنید تا بتوانید با درنظر گرفتن این شرایط به خودتان کمتر فشار بیاورید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)