خانواده منخانواده من، تا این لحظه: 11 سال و 3 ماه و 6 روز سن داره

✳♈❋ خانــواده من ❋♈✳

عاااااااااااالیم تا وقتی که بتونم حال همه رو عااااااااااالی کنم.^_^

مهمترین زنان تاریخ تکنولوژی: 3-جین بارتیک و بانوان انیاک

1393/2/24 20:29
نویسنده : خاله ی مهربون
1,135 بازدید
اشتراک گذاری

جین بارتیک ، یک ریاضیدان بزرگ که به همراه پنج زن دیگر جزو نخستین برنامه نویس های جهان به حساب می آمدند. نام او هم اکنون در موزه تاریخ کامپیوتر قرار گرفته است !

جین بارتیک (Jean Bartik)

مهمترین زنان در تاریخ تکنولوژی: 2-گریس هاپر

bartic-3

بتی جین جنینگز بارتیک یکی از زنانی است که در گروه شرکت انیاک کار می کرده و بطور پیوسته از وی نام برده می شود. پس از اخذ مدرک ریاضیات در کالج معلمین ایالت میسوری ، در سال 1945 از سوی دانشگاه پنسیلوانیا برای کار در زمینه تجهیزات نظامی Aberdeen Proving Ground استخدام شد. در آنجا با کی مک نالتی آشنا و یکی از اولین برنامه نویسان انیاک شد که در آن زمان روی محاسبه مسیر پرتاب گلوله کار می کردند . بالتیک در زمانی که آن برنامه تبدیل به یک برنامه کامپیوتری ذخیره شده بود همچنان با انیاک همکاری می کرد. وی همچنین روی کامپیوترهای BINAC و UNIVACI کار می کرد. او جزو ویراستاران نشریه آیربک بود و در نهایت برای Data Decisions ( که توسط انتشارات Ziff-Davis تاسیس شده بود ) مشغول به کار شد و یک موزه با نام خودش در دانشگاه شمال شرق ایالت میسوری دارد.

در سال1945، جین بارتیک - که قبلا می‌خواست روزنامه‌نگار بشود - با مدرک لیسانس ریاضی از یک دانشگاه تربیت معلم در ایالت میسوری فارغ‌التحصیل شد اما دخترک روستازاده پرانرژی داستان ما اصلا درس‌دادن را دوست نداشت. برای همین، وقتی آگهی دانشگاه پنسیلوانیا برای استخدام «محاسبه‌گر»های خانم را دید، معطل نکرد و درخواست‌اش را فرستاد.

بارتیک در ابتدا همراه با حدود 70دختر دیگر، با ماشین‌حساب‌های اولیه و به‌صورت دستی، جداول پرتاب توپخانه را محاسبه می‌‌کردند. بعد از چند ماه، بدون اینکه بداند ماجرا دقیقا چیست، برای حضور در پروژه انیاک داوطلب شد. دانشگاه به چند نفر برای برنامه‌ریزی ماشین جدید نیاز داشت.او به همراه  6 زن دیگر دوره آموزش کار با انیاک را در اوایل تابستان1945 شروع کردند اما او بعد ها یکی از برنامه نویسان اصلی انیاک شد .

داستان زندگی بارتیک در حقیقت یاد‌آور زنان با استعدادی است که در عرصه فناوری کامپیوتر فعالیت کرده و همپای مردان با چالش‌های روز‌مره آن دست و پنجه نرم می‌کنند،در واقع کار روی ENIAC به نیروی بدنی بالا و خلاقیت ذهنی و صبر وحوصله نیاز داشت. ENIAC یک دستگاه بزرگ بود با حدود ۱۸ هزار لامپ خلاء و هشت کابل سیاه ۱۲۰ سانتی‌متری. برنامه‌نویسان از سه هزار سوئیچ و تعداد زیادی کابل استفاده کردند تابه طور فیزیکی، اطلاعات و پالس‌های برنامه‌‌ای را منتقل کنند.

بارتیک از همکاران مرد تحسین برانگیز‌ش مثل دانشمند بزرگ جی پرسپر اکرت (J.Presper Eckert)، ریچارد کلیپینگر (Richard Clippinger) و جان ماچلی (John Mauchly) یاد می‌کند. اما اذغان دارد که در نیمه دوم کار خود در این شغل با تبعیض‌هایی روبه‌رو شد. بارتیک می‌گوید: من در کنار مردان در ملاقات‌ها و جلساتی شرکت می‌کردم که در آنها تنها زن مجموعه بودم و وقتی نظرات و پیشنهادهایم را ارایه می‌کردم، هیچ کس حرفی نمی‌زد، اما اگر یک مرد صحبت می‌کرد، همه از او استقبال می‌کردند و این قضیه هنوز هم مصداق دارد!!

bartic-1

 بانوان انیاک 

کتی مک نالتی، مرلین وسکاف، فرن بیلاس، روت لیچرمن، ادل گلدشتین و بتی اشنایدر نخستین زنانی هستند که در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته مهندسی تحصیل کرده و در شرکت انیاک کار می کردند. با عنوان شغلی " مهندسی کامپیوتر" ، این زنان به انجام امور محاسباتی و رفع مشکلات و راه اندازی در انیاک فعالیت می کردند. ( به عبارت دیگر این زنان 3000 سوییچ و 80 تن از قطعات سخت افزاری را در راستای برنامه های انیاک بطور دستی سرهم می کردند.) نیاز به انجام محاسبات با سرعت بیشتر، شرکت انیاک را مجبور کرد که روشهای منسوخ شده را به سمت روشهای نوین ارتقا دهد. ادل گلدشتین و بتی جنینگز جزو برنامه نویسان اصلی شرکت انیاک بودند ، گلدشتین همچنین مسئول نوشتن کتابچه راهنمای فنی انیاک بود. بوسیله تعامل و همکاری آنها ما نخستین نرم افزار کاربردی و اولین کلاسهای برنامه نویسی را به دست آوردیم. زنان انیاک در سال 1997 به جرگه مشاهیر بزرگ WITi پیوستند.

بانوان انیاک

پسندها (2)

نظرات (0)